Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

AI-detem_logo-inverz_150x150

AI a rozvoj digitální kompetence

Zatímco v informatice se AI kurikulum zaměřuje na vysvětlení základních teoretických rámců fungování umělé inteligence a strojového učení (AI jako technologický koncept), v materiálech pro rozvoj digitální kompetence je kladen důraz na společenské dopady této technologie, etiku a mediální gramotnost (AI jako sociotechnický koncept), spolu s rozvojem dovedností při práci s AI aplikacemi.

Metodické materiály

Následující metodické materiály jsou strukturovány dle průřezových témat nebo oborů. Při tvorbě metodik nemáme tendenci pokrýt všechny obory, ale spíše hledáme důležitá témata a smysluplná (exemplární) využití AI aplikací napříč. Metodiky mají různé časové dotace a různé formy. Vždy jsou ale v duchu konstruktivistické metody, aktivizační.

Jednotlivé obory

V jednotlivých oborech rozvíjíme digitální kompetenci třemi způsoby. Často se jedná o posílení dovedností s aplikacemi, které nějakým způsobem využívají AI. Neméně však klademe důraz na postoj k technologii, tedy kdy je v životě přínosem a kde naopak hrozí rizika. Rozvoj znalostí v oblasti AI bývá v rámci oborových metodik spíše marginální.

Projektové metodiky

Projektové metodiky slouží jako návody, jak využít aplikace generativní umělé inteligence pro zlepšení života ve škole.

Mediální výchova

S umělou inteligencí se setkáváme v online prostoru už téměř dekádu a významně ho proměňuje. Algoritmy strojového učení, které stojí za doporučovacími systémy na sociálních platformách, dovolují komukoli velmi přesně zacílit sdělení na jednotlivce nebo cílové skupiny. To je využíváno nejen v reklamě, ale v minulosti již bylo mnohokrát zneužito v oblasti propagandy. Generativní umělá inteligence do celé situace přináší zcela nový rozměr. Mimo přesného cílení, nejen díky doporučovacím sytémům, ale také díky možnosti strojového rozpoznávání emocí, je možné automatizovaně vytvářet obsah sdělení na míru. Znamená to automatizaci trollích farem, deepfakes a další. Oproti tomu generativní umělá inteligence dovoluje snadno vytvářet nástroje pro automatizovaný fact checking. Tyto znalosti a dovednosti předáme pomocí následujících osmi metodických materiálů: