Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

AI a rozvoj digitální komptence

Mediální výchova II

Mikrocílení a darkposting

Mikrocílení a darkposting

Lekce se zaměřuje na mikrocílení a darkposting — tedy nástroje, díky nimž lze cílit sponzorovaný obsah na sociálních sítích. Navazuje na metodický materiál pro mediální výchovu I. díl a téma rozvíjí na příkladu zneužití dat společností Cambridge Analytica v roce 2016.

Informace o lekci

Dotace

45—90 minut

Stavební kameny

Mikrocílení, darkposting

Ročníky nebo prekoncepty

8. a 9. ročníky ZŠ a střední školy

Pomůcky

Pedagog: Projekční zařízení a prezentaci k promítání, pracovní list
Žáci: psací potřeby, případně mobilní telefon s připojením k internetu

Co se žáci učí

Doporučování obsahu skrze mikrocílení (nejen formou darkpostingu), může být zneužito v propagandě.
Zájmy a hodnoty zadavatele reklamy se mohou lišit od zájmů a hodnot jejího konzumenta.

Proč se to učí

Na základě porozumění fungování mikrocílení a darkpostingu kriticky posuzují obsah, který je jim doporučován na sociálních sítích.

Jak poznáme, že se to naučili

Vysvětlí termíny mikrocílení a darkposting.
Uvedou konkrétní příklad zneužití mikrocílení a darkpostingu.

Výstupy RVP ZV

Informatika:
I-9-4-05 dokáže usměrnit svoji činnost tak, aby minimalizoval riziko ztráty či zneužití dat; popíše fungování a diskutuje omezení zabezpečovacích řešení.
Výchova k občanství:
VO-9-1-03 kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí.

Výstupy RVP ZV

Informatika:
Žák posuzuje tvůrčím způsobem aktuálnost, relevanci a věrohodnost informačních zdrojů a informací.
Český jazyk a literatura:
Žák volí adekvátní komunikační strategie, zohledňuje partnera a publikum; rozeznává manipulativní komunikaci a dovede se jí bránit.

Výstupy RVP SOV M

Společenskovědní vzdělávání:
Žák dovede kriticky přistupovat k mediálním obsahům a pozitivně využívat nabídky masových médií.
Informatické vzdělávání:
Žák v případě personalizovaného obsahu dokáže identifikovat obsah generovaný algoritmy doporučovacích systémů.

Výstupy RVP SOV H

Společenskovědní vzdělávání:
Žák je schopen rozeznat zcela zřejmé konkrétní příklady ovlivňování veřejnosti (např. v médiích, v reklamě, jednotlivými politiky).
Informatické vzdělávání:
žák v případě personalizovaného obsahu dokáže identifikovat obsah generovaný algoritmy doporučovacích systémů (např. rabbit hole).

Výstupy RVP SOV E

Občanský vzdělávací základ:
Žák je schopen rozeznat zcela zřejmé konkrétní příklady ovlivňování veřejnosti (např. v médiích, v reklamě, v politice…).
Vzdělávání pro zdraví:
dovede v konkrétních informacích poskytovaných médii, včetně reklamy, rozpoznat způsoby ovlivňování a manipulace.
Informatické vzdělávání:
Uvědomuje si možná nebezpečí a chápe omezení nutná pro minimalizaci rizik při práci s digitálními technologiemi, dodržuje řád a pravidla stanovená pro práci s digitálními technologiemi, kde pracuje, respektuje bezpečnostní nastavení ve svých digitálních zařízeních.

Bloomova taxonomie

Zapamatování: Žáci si osvojí pojmy jako mikrocílení, dark posting a OCEAN model.
Porozumění: Vysvětlí fungování mikrocílení a dark postingu i to, jak jsou využívány na sociálních sítích.
Analýza: Analyzují etické a sociální dopady mikrocílení a dark postingu, zvláště ve vztahu k propagandě.

Digitální kompetence

Přínos a vývoj

Pět velkých myšlenek

5-A-III Etická umělá inteligence
5-B-I AI a kultura (AI v každodenním životě)
5-B-II AI a kultura (důvěra a odpovědnost)

Metodický materiál

Verze: 06
Počet pilotáží: 07
Poslední aktualizace: 05/25

Autorka: Eva Nečasová
Metodický konzultant: Tomáš Titěra
Metodičtí garanti: P. Jurzykowská Kudláčková, M. Volný, P. Vraný
Odborní garanti: J. Šlerka, J. Holý, M. Kaderka, C. Brom, P. Kordík
Jazyková korektura: Marcela Wimmerová