Lekce se zaměřuje na mikrocílení a darkposting — tedy nástroje, díky nimž lze cílit sponzorovaný obsah na sociálních sítích. Navazuje na metodický materiál pro mediální výchovu I. díl a téma rozvíjí na příkladu zneužití dat společností Cambridge Analytica v roce 2016.
45—90 minut
Mikrocílení, darkposting
8. a 9. ročníky ZŠ a střední školy
Pedagog: Projekční zařízení a prezentaci k promítání, pracovní list
Žáci: psací potřeby, případně mobilní telefon s připojením k internetu
Doporučování obsahu skrze mikrocílení (nejen formou darkpostingu), může být zneužito v propagandě.
Zájmy a hodnoty zadavatele reklamy se mohou lišit od zájmů a hodnot jejího konzumenta.
Na základě porozumění fungování mikrocílení a darkpostingu kriticky posuzují obsah, který je jim doporučován na sociálních sítích.
Vysvětlí termíny mikrocílení a darkposting.
Uvedou konkrétní příklad zneužití mikrocílení a darkpostingu.
Informatika:
I-9-4-05 dokáže usměrnit svoji činnost tak, aby minimalizoval riziko ztráty či zneužití dat; popíše fungování a diskutuje omezení
zabezpečovacích řešení.
Výchova k občanství:
VO-9-1-03 kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí.
Informatika:
Žák posuzuje tvůrčím způsobem aktuálnost, relevanci a věrohodnost informačních zdrojů a informací.
Český jazyk a literatura:
Žák volí adekvátní komunikační strategie, zohledňuje partnera a publikum; rozeznává manipulativní komunikaci a dovede se jí bránit.
Společenskovědní vzdělávání:
Žák dovede kriticky přistupovat k mediálním obsahům a pozitivně využívat nabídky masových médií.
Informatické vzdělávání:
Žák v případě personalizovaného obsahu dokáže identifikovat obsah generovaný algoritmy doporučovacích systémů.
Společenskovědní vzdělávání:
Žák je schopen rozeznat zcela zřejmé konkrétní příklady ovlivňování veřejnosti (např.
v médiích, v reklamě, jednotlivými politiky).
Informatické vzdělávání:
žák v případě personalizovaného obsahu dokáže identifikovat obsah generovaný algoritmy doporučovacích systémů (např. rabbit hole).
Občanský vzdělávací základ:
Žák je schopen rozeznat zcela zřejmé konkrétní příklady ovlivňování veřejnosti (např. v médiích, v reklamě, v politice…).
Vzdělávání pro zdraví:
dovede v konkrétních informacích poskytovaných médii, včetně reklamy, rozpoznat způsoby ovlivňování a manipulace.
Informatické vzdělávání:
Uvědomuje si možná nebezpečí a chápe omezení nutná pro minimalizaci rizik při práci s digitálními technologiemi, dodržuje
řád a pravidla stanovená pro práci s digitálními technologiemi, kde pracuje, respektuje bezpečnostní nastavení ve svých digitálních zařízeních.
Zapamatování: Žáci si osvojí pojmy jako mikrocílení, dark posting a OCEAN model.
Porozumění: Vysvětlí fungování mikrocílení a dark postingu i to, jak jsou využívány na sociálních sítích.
Analýza: Analyzují etické a sociální dopady mikrocílení a dark postingu, zvláště ve vztahu k propagandě.
Přínos a vývoj
5-A-III Etická umělá inteligence
5-B-I AI a kultura (AI v každodenním životě)
5-B-II AI a kultura (důvěra a odpovědnost)