Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

AI a rozvoj digitální komptence

Mediální výchova VI

Strojová analýza politické komunikace

Strojová analýza vizuálů politických kampaní

V této lekci se zaměřujeme na strojovou analýzu obrazového materiálu v politické komunikaci. Možná už jste zkoušeli nahrát do chatbota vizuál volebního plakátu nebo například billboardu a nechat si vyhodnotit míru jeho manipulativnosti. Generativní AI lze k tomuto a podobným účelům využít.

Informace o lekci

Dotace

45 minut

Ročníky nebo prekoncepty

8. a 9. ročníky ZŠ a střední školy

Pomůcky

Pedagog: Projekční zařízení, prezentaci k promítnutí.
Žáci: Digitální zařízení do dvojic, vytištěný pracovní list.

Co se žáci učí

Vizuální obsah lze analyzovat strojově.

Proč se to učí

Posuzují strojovou analýzu a tím rozvíjí kritické myšlení.

Jak poznáme, že se to naučili

Pomocí nástroje analyzují vybraný vizuál politické kampaně a kriticky posoudí jeho výstup.

Výstupy RVP ZV

Výchova k občanství:
VO-9-1-05 kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí.

Výstupy RVP G

Občanský a společenskovědní základ:
Objasní podstatu některých sociálních problémů současnosti a popíše možné dopady sociálně-patologického chování na jedince a společnost.
Informatika:
Žák organizuje účelně data a chrání je proti poškození či zneužití.
Český jazyk a literatura:
Žák volí adekvátní komunikační strategie, zohledňuje partnera a publikum.
Rozeznává manipulativní komunikaci a dovede se jí bránit.

Výstupy RVP SOV M

Vzdělávání a komunikace v českém jazyce:
Žák zhodnotí význam médií pro společnost a jejich vliv na jednotlivé skupiny uživatelů.
Společenskovědní vzdělávání.
Žák dovede kriticky přistupovat k mediálním obsahům a pozitivně využívat nabídky masových médií.
Žák objasní způsoby ovlivňování veřejnosti.
Informatické vzdělávání:
Žák efektivně a bezpečně využívá vhodné aplikace podle stanoveného cíle.

Výstupy RVP SOV H

Vzdělávání a komunikace v českém jazyce:
Žák zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, vybírá je a přistupuje k nim kriticky.
Společenskovědní vzdělávání:
Žák je schopen rozeznat zcela zřejmé konkrétní příklady ovlivňování veřejnosti (např. v médiích, v reklamě, jednotlivými politiky).
Vzdělávání pro zdraví:
Žák dovede posoudit vliv médií a reklamy na životní styl jedince a na péči o své zdraví.
Informatické vzdělávání:
Žák efektivně a bezpečně využívá vhodné aplikace podle stanoveného cíle.

Výstupy RVP SOV E

Vzdělávání a komunikace v českém jazyce:
Žák zjišťuje jednoduché potřebné informace z dostupných informačních zdrojů.
Občanský vzdělávací základ:
Žák je schopen rozeznat zcela zřejmé konkrétní příklady ovlivňování veřejnosti (např. v médiích, v reklamě, v politice…).
Vzdělávání pro zdraví:
Žák dovede v konkrétních informacích poskytovaných médii, včetně reklamy, rozpoznat způsoby ovlivňování a manipulace.
Informatické vzdělávání:
Žák efektivně a bezpečně využívá vhodné aplikace podle stanoveného cíle.

Bloomova taxonomie

Analýza: Žáci analyzují vizuály politických kampaní.
Hodnocení: Kriticky posuzují strojovou analýzu.

Digitální kompetence

Využití a zapojení
Informace a komunikace

Pět velkých myšlenek

5-D-II využití AI k řešení společenských problémů

Metodický materiál

Verze: 04
Počet pilotáží: 03
Poslední aktualizace: 05/25

Autorka: Eva Nečasová
Odborní garanti: Kamil Kopecký, Lucie Tomanová, Tomáš Mlynář, Pavel Kordík Jazyková korektura: zatím neproběhla