Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

AI a rozvoj digitální komptence

Český jazyk

Poezie mezi prompty

Poezie mezi prompty

Žáci v lekci analyzují obrázky vytvořené umělou inteligencí a snaží se zjistit, na základě jaké básně/lidové písně byly vygenerovány. Následně generují pomocí dostupného nástroje obrázky z jimi vybraného textu. Tuto lekci můžete provést přesně dle návodu, nebo ji využít pro inspiraci a přenést tento jednoduchý princip na jakýkoliv literární útvar.

Informace o lekci

Dotace

45 minut

Ročníky nebo prekoncepty

Lekce může být využita jak v nižších ročnících základních škol, tak na středních školách — v závislosti na literárním útvaru. 6.—9. ročník ZŠ a SŠ, 45 minut.

Pomůcky

Pedagog: projektor/promítací plátno, prezentace. Žáci: digitální zařízení s přístupem na internet do každé skupiny.

Co se žáci učí

Díky aplikacím pro generování obrázků lze text na základě popisu reprezentovat vizuálně.

Proč se to učí

Na základě analýzy básní a obrázků rozvíjí kritické myšlení a porozumění literárním útvarům.

Jak poznáme, že se to naučili

Identifikují klíčová slova, motivy a znaky literárního útvaru a na obrázku.
Generují obrázky na základě textu a vyhodnotí, zda odpovídají jejich obsahu.

Výstupy RVP

RVP ZV — Český jazyk a literatura:
ČJL-9-3-01 uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla
ČJL-9-1-08 využívá základy studijního čtení — vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připraví a s oporou o text přednese referát
ČJL-9-1-07 zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu

RVP ZV — Informatika: Data, informace a modelování
I-9-1-01 získá z dat informace, interpretuje data, odhaluje chyby v cizích interpretacích dat

RVP G — Informatika a informační a komunikační technologie
Využívá dostupné služby informačních sítí k vyhledávání informací, ke komunikaci, k vlastnímu vzdělávání a týmové spolupráci.

RVP G — Český jazyk a literatura
Žák na konkrétních příkladech popíše specifické prostředky básnického jazyka a objasní jejich funkci v textu. Žák při interpretaci literárního textu ve všech jeho kontextech uplatňuje prohloubené znalosti o struktuře literárního textu, literárních žánrech a literárněvědných termínech

Bloomova taxonomie

Analýza: Žáci analyzují, jak obrázky odpovídají textu básně.
Tvorba: Vytvářejí vlastní literární obsah a jeho vizuální reprezentaci pomocí AI.

Digitální kompetence

Využití a zapojení
Informace a komunikace

Pět velkých myšlenek

5-D-I AI pro společenské dobro (demokratizace umělé inteligence)

Metodický materiál

Verze: 03
Počet pilotáží: 03
Poslední aktualizace: 01/25

Autorka: Petra Dovhunová
Odborní garanti: Pavel Kordík, Eva Nečasová
Jazyková korektura: zatím neproběhla