Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

Projektová metodika

Vytváření AI asistentů

Školní hackaton pro zlepšení výuky

Školní hackaton pro zlepšení výuky

V této metodice naleznete návod, jak provést tzv. hackaton — akci, v níž společně s žáky vytvoříte AI asistenty, kteří mohou pomáhat nejen žákům například se učením, ale také vám při přípravě na hodiny nebo vedení školy v administrativě. Cílem hackatonu je naučit žáky, jak vytvářet užitečné AI asistenty. Je to dovednost, kterou v budoucnu jistě využijí.

Informace o lekci

Dotace

4×45 minut nebo 2×90 minut

Ročníky nebo prekoncepty

8. a 9. ročníky ZŠ a střední školy, žáci předtím ideálně realizovali aktivitu s pracovními listy Chatboti ve výuce

Pomůcky

Pedagog: projekční zařízení, prezentace, tabule a flipchart
Žáci: placenou licenci ChatGPT a zařízení do každé skupiny, psací potřeby, post-it lístečky a pracovní list

Co se žáci učí

AI asistenti pomáhají s konkrétními úlohami, pro které byli vytvořeni a mohou být přínosem v procesu učení.

Proč se to učí

Osvojují si metody a strategie pro efektivní a smysluplné učení.

Jak poznáme, že se to naučili

Vytvoří, otestují a upraví AI asistenta.

Výstupy RVP — informatika

Data, informace a modelování:
-9-1-04 zhodnotí, zda jsou v modelu všechna data potřebná k řešení problému; vyhledá chybu v modelu a opraví ji
Digitální technologie:
I-9-4-02 ukládá a spravuje svá data ve vhodném formátu s ohledem na jejich další zpracování či přenos

Výstupy RVP — další předměty

Aktivitu lze provázat s výstupy mnoha předmětů.

Bloomova taxonomie

Porozumění: Žáci rozumí rozdílu mezi běžným dialogem s chatbotem a AI asistentem
Hodnocení: Posoudí fungování AI asistenta.
Tvorba: Navrhnou a vytvoří AI asistenta.

Digitální kompetence

Využití a zapojení:
ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít

Pět velkých myšlenek

5-D-II AI pro společenské dobro (využití AI k řešení společenských problémů)

Metodický materiál

Verze: 02
Počet pilotáží: 01
Poslední aktualizace: 10/24

Autor/ka: Pavel Šiktanc, Eva Nečasová, Ivča Böhmová
Odborná garant/ka: Tomáš Mlynář, Pavel Kordík
Jazyková korektura: zatím neproběhla