V této metodice naleznete návod, jak provést tzv. hackaton — akci, v níž společně s žáky vytvoříte AI asistenty, kteří mohou pomáhat nejen žákům například se učením, ale také vám při přípravě na hodiny nebo vedení školy v administrativě. Cílem hackatonu je naučit žáky, jak vytvářet užitečné AI asistenty. Je to dovednost, kterou v budoucnu jistě využijí.
4×45 minut nebo 2×90 minut
8. a 9. ročníky ZŠ a střední školy, žáci předtím ideálně realizovali aktivitu s pracovními listy Chatboti ve výuce
Pedagog: projekční zařízení, prezentace, tabule a flipchart
Žáci: placenou licenci ChatGPT a zařízení do každé skupiny, psací potřeby, post-it lístečky a pracovní list
AI asistenti pomáhají s konkrétními úlohami, pro které byli vytvořeni a mohou být přínosem v procesu učení.
Osvojují si metody a strategie pro efektivní a smysluplné učení.
Vytvoří, otestují a upraví AI asistenta.
Data, informace a modelování:
-9-1-04 zhodnotí, zda jsou v modelu všechna data potřebná k řešení problému; vyhledá chybu v modelu a opraví ji
Digitální technologie:
I-9-4-02 ukládá a spravuje svá data ve vhodném formátu s ohledem
na jejich další zpracování či přenos
Aktivitu lze provázat s výstupy mnoha předmětů.
Porozumění: Žáci rozumí rozdílu mezi běžným dialogem s chatbotem a AI asistentem
Hodnocení: Posoudí fungování AI asistenta.
Tvorba: Navrhnou a vytvoří AI asistenta.
Využití a zapojení:
ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
5-D-II AI pro společenské dobro (využití AI k řešení společenských problémů)