Tato lekce se zaměřuje na vliv generativní umělé inteligence na propagandu. Navazuje tak na metodický materiál pro mediální výchovu II. díl. Doporučujeme na lekci navázat.
45—90 minut
8. a 9. ročníky ZŠ a střední školy
Pedagog: Projekční zařízení a prezentaci k promítání, pracovní listy
Žáci: psací potřeby, počítač/notebook/tablet pro dvojice nebo skupin
Tvorbu propagandistického obsahu lze automatizovat pomocí nástrojů generativní umělé inteligence.
Na základě porozumění mechaniky tvorby propagandy a její možné automatizace kriticky posuzují obsah na internetu.
Popíší možné scénáře, jak generativní umělá inteligence může proměnit formu a efektivitu propagandy.
Informatika
I-9-4-05 dokáže usměrnit svoji činnost tak, aby minimalizoval
riziko ztráty či zneužití dat; popíše fungování a diskutuje omezení zabezpečovacích řešení
Výchova k občanství
VO-9-1-03 kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí
Zapamatování: Žáci se učí základní pojmy týkající se generativní umělé inteligence a její role v tvorbě propagandy.
Porozumění: Žáci vysvětlují, jak generativní AI může být využita k automatizaci tvorby propagandy a jaké jsou její potenciální etické a společenské dopady.
Tvorba: Žáci vytvářejí originální politické slogany a kampaně pomocí AI, demonstrují schopnost tvořivě přemýšlet a inovativně přistupovat k využití technologií.
Přínos a vývoj