Tato lekce se zaměřuje na vliv generativní umělé inteligence na propagandu. Navazuje tak na metodický materiál pro mediální výchovu II. díl. Doporučujeme na lekci navázat.
45—90 minut
8. a 9. ročníky ZŠ a střední školy
Propaganda
Pedagog: Projekční zařízení a prezentaci k promítání, pracovní listy
Žáci: psací potřeby, počítač/notebook/tablet pro dvojice nebo skupin
Tvorbu propagandistického obsahu lze automatizovat pomocí nástrojů generativní umělé inteligence.
Na základě porozumění mechaniky tvorby propagandy a její možné automatizace kriticky posuzují obsah na internetu.
Popíší možné scénáře, jak generativní umělá inteligence může proměnit formu a efektivitu propagandy.
Informatika
I-9-4-05 dokáže usměrnit svoji činnost tak, aby minimalizoval riziko ztráty či zneužití dat; popíše fungování a diskutuje omezení zabezpečovacích řešení
Výchova k občanství
VO-9-1-03 kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí
Výstupy RVP G — Informatika a informační a komunikační technologie
Organizuje účelně data a chrání je proti poškození či zneužití.
Výstupy RVP G — Občanský a společenskovědní základ
Objasní podstatu některých sociálních problémů současnosti a popíše možné dopady sociálně-patologického chování na jedince a společnost.
Analýza: Žáci identifikují klíčové principy propagandy a rozlišují, jak jsou aplikovány v různých příkladech politického marketingu.
Tvorba: Vytvářejí originální volební slogany, příspěvky na sociální sítě a fiktivní prezidentské kampaně.
Hodnocení: Hodnotí účinnost vytvořených sloganů a příspěvků, diskutují, proč jsou pro určité cílové skupiny vhodné či nevhodné.
Přínos a vývoj
5-A-III Etická umělá inteligence
5-B-I AI a kultura (AI v každodenním životě)
5-B-II AI a kultura (důvěra a odpovědnost)