Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

AI a rozvoj digitální komptence

Mediální výchova III

Vliv generativní AI na propagandu

Vliv generativní AI na propagandu

Tato lekce se zaměřuje na vliv generativní umělé inteligence na propagandu. Navazuje tak na metodický materiál pro mediální výchovu II. díl. Doporučujeme na lekci navázat.

Informace o lekci

Dotace

45—90 minut

Ročníky nebo prekoncepty

8. a 9. ročníky ZŠ a střední školy

Stavební kameny

Propaganda

Pomůcky

Pedagog: Projekční zařízení a prezentaci k promítání, pracovní listy
Žáci: psací potřeby, počítač/notebook/tablet pro dvojice nebo skupin

Co se žáci učí

Tvorbu propagandistického obsahu lze automatizovat pomocí nástrojů generativní umělé inteligence.

Proč se to učí

Na základě porozumění mechaniky tvorby propagandy a její možné automatizace kriticky posuzují obsah na internetu.

Jak poznáme, že se to naučili

Popíší možné scénáře, jak generativní umělá inteligence může proměnit formu a efektivitu propagandy.

Výstupy RVP ZV

Informatika:
I-9-4-05 dokáže usměrnit svoji činnost tak, aby minimalizoval riziko ztráty či zneužití dat.
Popíše fungování a diskutuje omezení zabezpečovacích řešení.
Výchova k občanství:
VO-9-1-03 kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí.

Výstupy RVP G

Informatika:
Organizuje účelně data a chrání je proti poškození či zneužití.
Občanský a společenskovědní základ:
Objasní podstatu některých sociálních problémů současnosti a popíše možné dopady sociálně-patologického chování na jedince a společnost.

Výstupy RVP SOV M

Společenskovědní vzdělávání:
Žák dovede kriticky přistupovat k mediálním obsahům a pozitivně využívat nabídky masových médií.
Informatické vzdělávání:
Žák v případě personalizovaného obsahu dokáže identifikovat obsah generovaný algoritmy doporučovacích systémů.

Výstupy RVP SOV E

Občanský vzdělávací základ:
Žák je schopen rozeznat zcela zřejmé konkrétní příklady ovlivňování veřejnosti (např. v médiích, v reklamě, v politice…).
Informatické vzdělávání:
uvědomuje si možná nebezpečí a chápe omezení nutná pro minimalizaci rizik při práci s digitálními technologiemi, dodržuje řád a pravidla stanovená pro práci s digitálními technologiemi, kde pracuje, respektuje bezpečnostní nastavení ve svých digitálních zařízeních.

Bloomova taxonomie

Analýza: Žáci identifikují klíčové principy propagandy a rozlišují, jak jsou aplikovány v různých příkladech politického marketingu.
Tvorba: Vytvářejí originální volební slogany, příspěvky na sociální sítě a fiktivní prezidentské kampaně.
Hodnocení: Hodnotí účinnost vytvořených sloganů a příspěvků, diskutují, proč jsou pro určité cílové skupiny vhodné či nevhodné.

Digitální kompetence

Přínos a vývoj

Pět velkých myšlenek

5-A-III Etická umělá inteligence
5-B-I AI a kultura (AI v každodenním životě)
5-B-II AI a kultura (důvěra a odpovědnost)

Metodický materiál

Verze: 05
Počet pilotáží: 04
Poslední aktualizace: 05/25

Autorka: Eva Nečasová
Metodická konzultantka: Peťa Dovhunová
Metodičtí garanti: P. Jurzykowská Kudláčková, M. Volný, P. Vraný, T. Tupá Bírešová
Odborní garanti: J. Šlerka, J. Holý, M. Kaderka, C. Brom, P. Kordík
Jazyková korektura: Marcela Wimmerová