Tématem lekce jsou doporučovací systémy, které využívají metody strojového učení pro doporučování obsahu — na sociálních sítích, streamovacích platformách, ve vyhledávání apod. Lekce si klade za cíl pomoci porozumět žákům, jakým způsobem je jim obsah v online prostoru doporučován a jaká jsou s tím spojena pozitiva a negativa.
90 minut
8. a 9. ročníky ZŠ a střední školy
Pedagog: Projekční zařízení a prezentaci k promítání, pracovní list
Žáci: psací potřeby, případně mobilní telefon s připojením k internetu
Doporučovací systémy sledují uživatelské chování a na základě toho nabízejí obsah. Existují různé modely doporučování obsahu na sociálních sítích.
Na základě porozumění fungování doporučovacích systémů kriticky posuzují obsah nabízený na sociálních sítích.
Popíší modely fungování doporučovacích systémů.
Výstupy RVP — Informatika
I-9-4-05 dokáže usměrnit svoji činnost tak, aby minimalizoval
riziko ztráty či zneužití dat; popíše fungování a diskutuje omezení zabezpečovacích řešení
Výstupy RVP — Výchova k občanství
VO-9-1-03 kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj
postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění
a chování lidí
Zapamatování: Žáci si osvojí základní pojmy týkající se doporučovacích systémů a jejich modelů na sociálních sítích.
Aplikace: Žáci aplikují poznatky o fungování těchto systémů při analýze obsahu, který jim je na sociálních sítích nabízen.
Tvorba: Žáci vytvářejí argumenty pro a proti doporučovacím systémům, zvažují jejich výhody a nevýhody na základě získaných poznatků.
Využití a zapojení