Někdy stačí málo, aby přišla myšlenka na pomstu. Co dovedlo 15letého kluka s přezdívkou Sima_x k tomu, aby přes Deep Nudes aplikaci svlékl na fotografii Sáru? A co se dělo dál? Kdo fotku šířil a kdo ten čin odsoudil? Třetí metodika AI kurikula pro wellbeing se zaměřuje na téma kyberšikany na platformě WhatsApp s využitím generativní umělé inteligence.
90 minut
9. ročníky ZŠ a střední školy
Pedagog: prezentace k promítnutí, projekční zařízení, počítač s připojením k internetu
Žáci: zařízení do dvojice nebo skupiny, připojení k internetu, psací potřeby
Vytvářet a šířit nekonsenzuální pornografický obsah je trestné.
Na základě porozumění rizikům a důsledkům šíření nekonsenzuálního obsahu bez souhlasu jednají zodpovědně v online prostředí.
Žáci dokáží vysvětlit, proč je šíření nekonsenzuálního obsahu trestné, a popsat, jak by v podobné situaci bezpečně reagovali.
Informatika:
I-9-4-05 dokáže usměrnit svoji činnost tak, aby minimalizoval riziko ztráty či zneužití dat; popíše fungování a diskutuje omezení zabezpečovacích řešení.
Výchova k občanství:
VO-9-1-05 kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí.
VO-9-4-10 rozpozná protiprávní jednání, rozliší přestupek a trestný čin, uvede jejich příklady
Informatika:
Žák využívá informační a komunikační služby v souladu s etickými, bezpečnostními a legislativními požadavky.
Společenskovědní vzdělávání:
Žák dovede kriticky přistupovat k mediálním obsahům a pozitivně využívat nabídky masových médií.
Porozumět: Žáci vysvětlí, co znamená pojem Deep Nudes a proč je jejich šíření neetické a trestné.
Aplikovat: Navrhnou, jak by bezpečně reagovali, pokud by byli svědky šíření nekonsenzuálního obsahu.
Analyzovat: Rekonstruují průběh událostí ve fiktivní aplikaci WhatsApp a určují role jednotlivých aktérů.
Hodnotit: Formulují vlastní postoj k jednání postav a posuzují, jaké chování je správné a odpovědné.
Bezpečnost a etika
5-B-I AI a kultura (AI v každodenním životě)
5-C-I AI a ekonomika (dopady AI na různé společenské oblasti)