Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

AI a rozvoj digitální komptence

Wellbeing III

Syntetická nahota
Deep Nudes a kyberšikana

Deep Nudes

Někdy stačí málo, aby přišla myšlenka na pomstu. Co dovedlo 15letého kluka s přezdívkou Sima_x k tomu, aby přes Deep Nudes aplikaci svlékl na fotografii Sáru? A co se dělo dál? Kdo fotku šířil a kdo ten čin odsoudil? Třetí metodika AI kurikula pro wellbeing se zaměřuje na téma kyberšikany na platformě WhatsApp s využitím generativní umělé inteligence.

Informace o lekci

Dotace

90 minut

Ročníky nebo prekoncepty

9. ročníky ZŠ a střední školy

Pomůcky

Pedagog: prezentace k promítnutí, projekční zařízení, počítač s připojením k internetu
Žáci: zařízení do dvojice nebo skupiny, připojení k internetu, psací potřeby

Co se žáci učí

Vytvářet a šířit nekonsenzuální pornografický obsah je trestné.

Proč se to učí

Na základě porozumění rizikům a důsledkům šíření nekonsenzuálního obsahu bez souhlasu jednají zodpovědně v online prostředí.

Jak poznáme, že se to naučili

Žáci dokáží vysvětlit, proč je šíření nekonsenzuálního obsahu trestné, a popsat, jak by v podobné situaci bezpečně reagovali.

Výstupy RVP ZV

Informatika:
I-9-4-05 dokáže usměrnit svoji činnost tak, aby minimalizoval riziko ztráty či zneužití dat; popíše fungování a diskutuje omezení zabezpečovacích řešení.

Výchova k občanství:
VO-9-1-05 kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí.
VO-9-4-10 rozpozná protiprávní jednání, rozliší přestupek a trestný čin, uvede jejich příklady

Výstupy RVP G

Informatika:
Žák využívá informační a komunikační služby v souladu s etickými, bezpečnostními a legislativními požadavky.

Výstupy RVP SOV M

Společenskovědní vzdělávání:
Žák dovede kriticky přistupovat k mediálním obsahům a pozitivně využívat nabídky masových médií.

Bloomova taxonomie

Porozumět: Žáci vysvětlí, co znamená pojem Deep Nudes a proč je jejich šíření neetické a trestné.
Aplikovat: Navrhnou, jak by bezpečně reagovali, pokud by byli svědky šíření nekonsenzuálního obsahu.
Analyzovat: Rekonstruují průběh událostí ve fiktivní aplikaci WhatsApp a určují role jednotlivých aktérů.
Hodnotit: Formulují vlastní postoj k jednání postav a posuzují, jaké chování je správné a odpovědné.

Digitální kompetence

Bezpečnost a etika

Pět velkých myšlenek

5-B-I AI a kultura (AI v každodenním životě)
5-C-I AI a ekonomika (dopady AI na různé společenské oblasti)

Metodický materiál

Verze: 03
Počet pilotáží: 02
Poslední aktualizace: 12/25

Autorka: Eva Nečasová
Konzultanti: Jarda Dušek, Andrej Novik
Odborní garanti: Kamil Kopecký, Tereza Komárková, Radka Kůřilová, Lenka Krejčová, David Valouch, Pavel Kordík Jazyková korektura: zatím neproběhla