Lekce se zaměřuje na mikrocílení a darkposting — tedy nástroje, díky nimž lze cílit sponzorovaný obsah na sociálních sítích. Navazuje na metodický materiál pro mediální výchovu I. díl a téma rozvíjí na příkladu zneužití dat společností Cambridge Analytica v roce 2016.
45—90 minut
8. a 9. ročníky ZŠ a střední školy
Pedagog: Projekční zařízení a prezentaci k promítání, pracovní list
Žáci: psací potřeby, případně mobilní telefon s připojením k internetu
Doporučování obsahu skrze mikrocílení (nejen formou darkpostingu), může být zneužito v propagandě.
Zájmy a hodnoty zadavatele reklamy se mohou lišit od zájmů a hodnot jejího konzumenta.
Na základě porozumění fungování mikrocílení a darkpostingu kriticky posuzují obsah, který je jim doporučován na sociálních sítích.
Vysvětlí termíny mikrocílení a darkposting.
Uvedou konkrétní příklad zneužití mikrocílení a darkpostingu.
Informatika
I-9-4-05 dokáže usměrnit svoji činnost tak, aby minimalizoval
riziko ztráty či zneužití dat; popíše fungování a diskutuje omezení zabezpečovacích řešení
Výchova k občanství
VO-9-1-03 kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí
Zapamatování: Žáci si osvojí pojmy jako mikrocílení, darkposting a OCEAN model.
Porozumění: Žáci vysvětlí dungování mikrocílení a darkpostingu a jak jsou využívány na sociálních sítích.
Analýza: Žáci analyzují etické a sociální dopady mikrocílení a darkpostingu, zvláště ve vztahu k propagandě.
Přínos a vývoj