Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

Pracovní listy

Chatboti ve výuce

Pracovní listy pro žáky a metodická podpora pro pedagogy

Chatboti ve výuce

Chatboti jsou jako miliony osobností s miliony expertíz. Přinášejí mnoho příležitostí pro efektivnější vzdělávání, ale zároveň kladou větší nároky na kritické uvažování. Práce s chatboty je dovednost, kterou je třeba systematicky rozvíjet. Přesně k tomu slouží tento materiál — jeho cílem je poskytnout vám metodickou podporu a zároveň podklad, který ve formě pracovních listů můžete přinést do výuky.

Informace o lekci

Dotace

Záleží na vašem pojetí lekce

Ročníky nebo prekoncepty

8. a 9. ročníky ZŠ a střední školy

Pomůcky

Pedagog: Projekční zařízení a prezentaci
Žáci: vytištěné pracovní listy a zařízení pro každého žáka

Co se žáci učí

Chatboti mohou být pomocníkem při práci i učení, ale občas generují nesprávné informace. Proto je třeba nad jejich výstupy přemýšlet a informace ověřovat.

Proč se to učí

Rozvíjí kompetenci k učení, kritické myšlení a čtou s porozuměním.

Jak poznáme, že se to naučili

Žáci analyzují silné a slabé stránky chatbotů, prozkoumají efektivní způsoby jejich využití a reflektují význam etických principů při práci s nimi.

Výstupy RVP ZV

Informatika:
I-9-1-01 získá z dat informace, interpretuje data, odhaluje chyby v cizích interpretacích dat.

Výstupy RVP G

Informatika:
Využívá dostupné služby informačních sítí k vyhledávání informací, ke komunikaci, k vlastnímu vzdělávání a týmové spolupráci.

Výstupy RVP SOV M

Vzdělávání a komunikace v českém jazyce:
Žák kriticky přistupuje k informacím z internetových zdrojů a ověřuje si jejich hodnověrnost (např. informace dostupné z Wikipedie, sociálních sítí, komunitních webů apod.).
Informatické vzdělávání:
Žák efektivně a bezpečně využívá vhodné aplikace podle stanoveného cíle.

Výstupy RVP SOV H

Vzdělávání a komunikace v českém jazyce:
Žák zjišťuje potřebné informace z dostupných zdrojů, vybírá je a přistupuje k nim kriticky.
Informatické vzdělávání
Žák efektivně a bezpečně využívá vhodné aplikace podle stanoveného cíle.

Výstupy RVP SOV E

Vzdělávání a komunikace v českém jazyce:
Žák zjišťuje jednoduché potřebné informace z dostupných informačních zdrojů.
Informatické vzdělávání:
Žák efektivně a bezpečně využívá vhodné aplikace podle stanoveného cíle.

Bloomova taxonomie

Analýza: Žáci analyzují kvalitu výstupu chatbota.
Hodnocení: Hodnotí kvalitu výstupu chatbota.
Tvorba: Vytváří prompty pro chatbota.

Digitální kompetence

Využití a zapojení
Informace a komunikace
Tvorba a vyjádření
Efektivita a inovace

Pět velkých myšlenek

5-B-I AI a kultura (AI v každodenním životě)

Metodický materiál

Verze: 05
Počet pilotáží: 04
Poslední aktualizace: 05/25

Autorka: Eva Nečasová
Odborná garanti: Tomáš Mlynář, Pavel Kordík
Jazyková korektura: Marcela Wimmerová