Chatboti jsou jako miliony osobností s miliony expertíz. Přinášejí mnoho příležitostí pro efektivnější vzdělávání, ale zároveň kladou větší nároky na kritické uvažování. Práce s chatboty je dovednost, kterou je třeba systematicky rozvíjet. Přesně k tomu slouží tento materiál — jeho cílem je poskytnout vám metodickou podporu a zároveň podklad, který ve formě pracovních listů můžete přinést do výuky.
Záleží na vašem pojetí lekce
8. a 9. ročníky ZŠ a střední školy
Pedagog: Projekční zařízení a prezentaci
Žáci: vytištěné pracovní listy a zařízení pro každého žáka
Chatboti mohou být pomocníkem při práci i učení, ale občas generují nesmysly. Proto je třeba nad vygenerovanými texty přemýšlet a informace ověřovat.
Rozvíjí kompetenci k učení, kritické myšlení a čtou s porozuměním.
1) Žáci a žákyně popíší silné a slabé stránky chatbotů.
2) Využívají aplikace efektivně a smysluplně.
3) Vysvětlí, co znamená etické využívání aplikace.
Informatika: Data, informace a modelování
I-9-1-01 získá z dat informace, interpretuje data, odhaluje chyby v cizích interpretacích dat
Český jazyk:
ČJL-3-1-01 plynule čte s porozuměním texty přiměřeného rozsahu a náročnosti
ČJL-3-1-10 píše věcně i formálně správně jednoduchá sdělení
Analýza: Analyzuje kvalitu výstupu chatbota.
Hodnocení: Hodnotí kvalitu výstupu chatbota.
Tvorba: Vytváří prompty pro chatbota.
Využití a zapojení
Informace a komunikace
Tvorba a vyjádření
Efektivita a inovace
5-B-I AI a kultura (AI v každodenním životě)