Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

Pracovní listy

Chatboti ve výuce

Pracovní listy pro žáky a metodická podpora pro pedagogy

Chatboti ve výuce

Chatboti jsou jako miliony osobností s miliony expertíz. Přinášejí mnoho příležitostí pro efektivnější vzdělávání, ale zároveň kladou větší nároky na kritické uvažování. Práce s chatboty je dovednost, kterou je třeba systematicky rozvíjet. Přesně k tomu slouží tento materiál — jeho cílem je poskytnout vám metodickou podporu a zároveň podklad, který ve formě pracovních listů můžete přinést do výuky.

Informace o lekci

Dotace

Záleží na vašem pojetí lekce

Ročníky nebo prekoncepty

8. a 9. ročníky ZŠ a střední školy

Pomůcky

Pedagog: Projekční zařízení a prezentaci
Žáci: vytištěné pracovní listy a zařízení pro každého žáka

Co se žáci učí

Chatboti mohou být pomocníkem při práci i učení, ale občas generují nesmysly. Proto je třeba nad vygenerovanými texty přemýšlet a informace ověřovat.

Proč se to učí

Rozvíjí kompetenci k učení, kritické myšlení a čtou s porozuměním.

Jak poznáme, že se to naučili

1) Žáci a žákyně popíší silné a slabé stránky chatbotů.
2) Využívají aplikace efektivně a smysluplně.
3) Vysvětlí, co znamená etické využívání aplikace.

Výstupy RVP

Informatika: Data, informace a modelování
I-9-1-01 získá z dat informace, interpretuje data, odhaluje chyby v cizích interpretacích dat

Český jazyk:
ČJL-3-1-01 plynule čte s porozuměním texty přiměřeného rozsahu a náročnosti
ČJL-3-1-10 píše věcně i formálně správně jednoduchá sdělení

Bloomova taxonomie

Analýza: Analyzuje kvalitu výstupu chatbota.
Hodnocení: Hodnotí kvalitu výstupu chatbota.
Tvorba: Vytváří prompty pro chatbota.

Digitální kompetence

Využití a zapojení
Informace a komunikace
Tvorba a vyjádření
Efektivita a inovace

Pět velkých myšlenek

5-B-I AI a kultura (AI v každodenním životě)

Metodický materiál

Verze: 02
Počet pilotáží: 03
Poslední aktualizace: 09/24

Autorka: Eva Nečasová
Odborná garanti: Tomáš Mlynář, Pavel Kordík
Jazyková korektura: zatím neproběhla