V této lekci se zaměřujeme na pokročilou digitální manipulaci pomocí umělé inteligence. Využití těchto technologií přináší mnoho pozitiv, ale také otázek. Možnost vytvářet přesvědčivá, počítačem generovaná syntetická média jako text, obrázky, videa nebo zvuk, vrhá na pojmy jako důvěra, pravda a objektivita nové světlo. Celou problematiku ukazujeme na tématu syntetických influencerů.
45—90 minut
8. a 9. ročníky ZŠ a střední školy
Syntetická realita, deepfakes
Pedagog: Projekční zařízení, prezentaci, přístup k internetu.
Žáci: Pracovní listy a psací potřeby.
Generativní umělá inteligence zásadně mění způsob digitální manipulace.
Syntetická realita je prostor, v němž je velmi složité rozpoznat, co bylo vytvořeno lidmi a co počítačem.
Kriticky posuzují obsah, který je jim nabízen v online prostoru.
Popíší pozitiva a negativa syntetické reality.
Informatika:
I-9-4-05 dokáže usměrnit svoji činnost tak, aby minimalizoval riziko ztráty či zneužití dat.
Výchova k občanství:
VO-9-1-05 kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí.
Informatika:
Žák posuzuje tvůrčím způsobem aktuálnost, relevanci a věrohodnost informačních zdrojů a informací.
Občanský a společenskovědní základ:
Objasní podstatu některých sociálních problémů současnosti a popíše možné dopady sociálně-patologického chování na jedince a společnost.
Společenskovědní vzdělávání:
Žák dovede kriticky přistupovat k mediálním obsahům a pozitivně využívat nabídky masových médií.
Společenskovědní vzdělávání:
Žák je schopen rozeznat zcela zřejmé konkrétní příklady ovlivňování veřejnosti (např. v médiích, v reklamě, jednotlivými politiky).
Vzdělávání pro zdraví:
Žák dovede posoudit vliv médií a reklamy na životní styl jedince a na péči o své zdraví.
Občanský vzdělávací základ:
Žák je schopen rozeznat zcela zřejmé konkrétní příklady ovlivňování veřejnosti (např. v médiích, v reklamě, v politice…).
Vzdělávání pro zdraví:
Dovede v konkrétních informacích poskytovaných médii, včetně reklamy, rozpoznat způsoby ovlivňování a manipulace.
Zapamatování: Žáci vysvětlí pojmy syntetická realita a deepfake.
Analýza: Analyzují etická dilemata a společenské dopady AI influencerů.
Přínos a vývoj
5-B-II AI a kultura (důvěra a odpovědnost)