Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

AI a rozvoj digitální komptence

Mediální výchova VII

Strojová analýza obrazového materiálu v politickém marketingu

Strojová analýza vizuálů politických kampaní

Generativní AI může být použita k vytváření nekorektního nebo přímo manipulativního politického obsahu, ale zároveň také k jeho analýze nebo detekci. Lekce poskytne žákům praktický návod, jak využít chatboty k analýze vizuálů politických kampaní.

Informace o lekci

Dotace

45—90 minut

Ročníky nebo prekoncepty

8. a 9. ročníky ZŠ a střední školy

Pomůcky

Pedagog: prezentci k promítnutí, vytištěný tisknutelný list
Žáci: digitální zařízení do dvojic

Co se žáci učí

Vizuální obsah lze analyzovat strojově.

Proč se to učí

Posuzují strojovou analýzu a tím rozvíjí kritické myšlení.

Jak poznáme, že se to naučili

Pomocí nástroje analyzují vybraný vizuál politické kampaně a kriticky posoudí jeho výstup.

Výstupy RVP

Informatika:
Data, informace a modelování:
I-9-4-02 ukládá a spravuje svá data ve vhodném formátu s ohledem na jejich další zpracování či přenos

Výchova k občanství:
VO-9-1-05 kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí

Bloomova taxonomie

Analýza: Žáci analyzují vizuály politických kampaní.
Hodnocení: Kriticky posuzují strojovou analýzu.

Digitální kompetence

Využití a zapojení
Informace a komunikace

Pět velkých myšlenek

5-D-II využití AI k řešení společenských problémů

Metodický materiál

Verze: 03
Počet pilotáží: 00
Poslední aktualizace: 10/24

Autorka: Eva Nečasová
Odborní garanti: Kamil Kopecký, Lucie Tomanová, Tomáš Mlynář, Pavel Kordík Jazyková korektura: zatím neproběhla