Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

AI a rozvoj digitální komptence

Kyberbezpečnost I

Kdo je Sára?
Digitální stopa a OSINT

Kdo je Sára?

V této lekci žáci pracují s veřejně dostupnými daty na internetu. Snaží se zjistit a dát si do kontextu co nejvíce informací o fiktivní osobě Sarinkaaaa3101. Cílem této aktivity je nejen rozvíjet dovednosti spojené s vyhledáváním a analýzou informací, ale rovněž naučit žáky porozumět pojmu digitální stopa a významu bezpečného chování v online prostředí. Lekce také odkazuje k pojmu syntetické reality — fotografie, texty i příběh fiktivní osoby Sarinkaaaa3101 byli vytvořeny pomocí generativní umělé inteligence.

Informace o lekci

Dotace

Tato lekce se dá zvládnout za 45 minut, ale doporučujeme spíše 90minutový blok.

Ročníky nebo prekoncepty

6.—9. ročníky ZŠ a střední školy

Pomůcky

Pedagog: prezentace k promítnutí, projekční zařízení, počítač s připojením k internetu
Žáci: zařízení pro každého nebo do dvojice, připojení k internetu, pracovní list a psací potřeby

Co se žáci učí

Pohybem v online prostoru za sebou uživatel zanechává digitální stopu, jejíž analýzou lze získat informace.

Proč se to učí

Kriticky uvažují nad pohybem v online prostoru a dodržují bezpečnostní pravidla.

Jak poznáme, že se to naučili

Vyjmenují zdroje, z nichž lze potenciálně získat o uživateli informace a popíší způsoby, jak na to.

Výstupy RVP — Informatika

I-9-4-05 dokáže usměrnit svoji činnost tak, aby minimalizoval riziko ztráty či zneužití dat; popíše fungování a diskutuje omezení zabezpečovacích řešení
I-9-1-01 získá z dat informace, interpretuje data, odhaluje chyby v cizích interpretacích dat

Výstupy RVP — Výchova k občanství

VO-9-1-05 kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí

Bloomova taxonomie

Porozumění: Žáci interpretují, sumarizují a porovnávají informace v online prostoru.
Analýza: Analyzují informace v online prostoru. Hodnocení: Formulují odpovědi na základě informací nalezených v online prostoru.

Digitální kompetence

Etika a bezpečnost
Informace a komunikace
Využití a zapojení

Pět velkých myšlenek

5-B-I AI a kultura (AI v každodenním životě)
5-C-I AI a ekonomika (dopady AI na různé společenské oblasti)

Metodický materiál

Verze: 03
Počet pilotáží: 04
Poslední aktualizace: 01/25

Autoři: Eva Nečasová, Radek Špáta
Odborní garanti: Jindřich Karásek, Pavel Kordík
Jazyková korektura: zatím neproběhla