Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

AI v informatice na 1. stupni

Robotí dobrodružství v bludišti

Učení se ze zkušeností
Lekce 06

Učení se ze zkušeností

Kočička se ztratila a tak se Ju a Pí vydávají na dobrodružnou cestu jejího hledání! Objeví rozsáhlý labyrint chodeb pod městem a zjistí, kam se ztrácejí všechny ponožky. Jak se ale v bludišti co nejlépe orientovat? Je lepší použít pravidlo levé ruky nebo drobečky od chleba? Jedno je ale jisté — roboti se, stejně jako lidé, neučí jen z příkladů, ale také ze zkušeností.

Informace o lekci

Dotace a ročníky

45—90 minut, 3.—5. ročníky ZŠ

Pomůcky

Pedagog: vytištěné pracovní listy a prezentaci k promítnutí
Žáci: psací potřeby

Klíčová slova

Strojové učení ze zkušeností (posilované strojové učení)

Co se žáci učí

Stroje, stejně jako lidé, se mohou učit ze zkušeností. Používají k tomu metodu pokus a omyl, kde opakovaným zkoušením nalézají to nejlepší řešení pro daný úkol.

Proč se to učí

Porozumění principu posilovaného strojového učení je důležitým dílkem v mozaice strojového učení.

Jak poznáme, že se to naučili

Vlastními slovy popíší konkrétní strategii, která je vedla k úspěchu v daném problému.

Výstupy RVP

Informatika:
Algoritmizace a programování:
I-5-2-02 popíše jednoduchý problém, navrhne a popíše jednotlivé kroky jeho řešení

Digitální kompetence

Přínos a vývoj — chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání.

Pět velkých myšlenek

3-A-I lidé vs. stroje
3-A-VI učení se ze zkušenosti

Metodický materiál

Verze: 01
Počet pilotáží: 01
Poslední aktualizace: 08/24

Autorka: Bára Karpíšková
Koncepce: Eva Nečasová
Metodická konzultantka: Peťa Dovhunová
Garanti: Tomáš Mlynář, Pavel Kordík
Výtvarné zpracování: Jindra Janíček
Jazyková korektura: zatím neproběhla