Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

AI a rozvoj digitální komptence

Výtvarná výchova I

Běžící vlk a kráčející Venuše

AI a animace postav

Tato lekce je určena hlavně dětem na prvním stupni (i když baví i dospělé). Je zábavnou hříčkou, v níž je využita aplikace umělé inteligence pro animaci postav. V rámci aktivity žáci vytváří a animují postavu z vámi vybraného tématu — například na základě knihy, filmu nebo divadelního představení. Nejsou třeba žádné znalosti ani dovednosti. Cílem je ukázat žákům možnosti využití AI ve vlastní tvorbě.

Informace o lekci

Dotace

Záleží na vašem pojetí lekce.

Ročníky nebo prekoncepty

Ideálně 3.—5. ročníky, ale může být využito i na 2. stupni nebo SŠ

Pomůcky

Pedagog: Projekční zařízení, prezentace
Žáci: Pomůcky na kreslení, malování nebo modelování, telefon či tablet, připojení na internet.

Co se žáci učí

Využití nástrojů generativní umělé inteligence může být přínosem ve vizuální tvorbě.

Proč se to učí

Na základě zkušeností s využíváním generativní AI ve vizuální tvorbě nachází nové způsoby spolupráce s touto technologií.

Jak poznáme, že se to naučili

Vytvoří výtvarnou podobu postavy a pomocí generativní umělé inteligence ji rozhýbou.

Výstupy RVP

Výtvarná výchova
VV-9-1-03 zachycuje jevy a procesy v proměnách a vztazích; k tvorbě užívá některé metody uplatňované v současném výtvarném umění a digitálních médiích — počítačová grafika, fotografie, video, animace

Informatika: Digitální technologie
I-5-4-01 najde a spustí aplikaci, pracuje s daty různého typu

Bloomova taxonomie

Tvorba: Žáci vytvářejí originální animovanou postavu, kombinují své výtvarné dovednosti s moderními digitálními technologiemi.
Hodnocení: Hodnotí úspěšnost animace a přizpůsobují výsledek pomocí úprav v aplikaci (např. přizpůsobení referenčních bodů nebo opakování animace).

Digitální kompetence

Využití a zapojení.
Tvorba a vyjádření.
Efektivita a inovace.

Pět velkých myšlenek

5-D-I AI pro společenské dobro (demokratizace umělé inteligence).

Metodický materiál

Verze: 03
Počet pilotáží: 04
Poslední aktualizace: 01/25

Autorka: Eva Nečasová
Matodické konzultantky: Anna Babanová, Peťa Dovhunová
Odborní garanti: P. Kordík, M. Zelinka
Jazyková korektura: Marcela Wimmerová