Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

AI a rozvoj digitální komptence

Mediální výchova V

Syntetická realita (deepfakes)

Syntetická realita (deepfakes)

V této lekci se zaměřujeme na pokročilou digitální manipulaci pomocí umělé inteligence. Využití těchto technologií přináší mnoho pozitiv, ale také otázek. Možnost vytvářet přesvědčivá, počítačem generovaná syntetická média jako text, obrázky, videa nebo zvuk, vrhá na pojmy jako důvěra, pravda a objektivita nové světlo. Celou problematiku ukazujeme na tématu syntetických influencerů.

Informace o lekci

Dotace

45—90 minut

Ročníky nebo prekoncepty

8. a 9. ročníky ZŠ a střední školy

Stavební kameny

Syntetická realita, deepfakes

Pomůcky

Pedagog: Projekční zařízení, prezentaci, přístup k internetu.
Žáci: Pracovní listy a psací potřeby.

Co se žáci učí

Generativní umělá inteligence zásadně mění způsob digitální manipulace.
Syntetická realita je prostor, v němž je velmi složité rozpoznat, co bylo vytvořeno lidmi a co počítačem.

Proč se to učí

Kriticky posuzují obsah, který je jim nabízen v online prostoru.

Jak poznáme, že se to naučili

Popíší pozitiva a negativa syntetické reality.

Výstupy RVP ZV

Informatika:
I-9-4-05 dokáže usměrnit svoji činnost tak, aby minimalizoval riziko ztráty či zneužití dat.
Výchova k občanství:
VO-9-1-05 kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí.

Výstupy RVP G

Informatika:
Žák posuzuje tvůrčím způsobem aktuálnost, relevanci a věrohodnost informačních zdrojů a informací.
Občanský a společenskovědní základ:
Objasní podstatu některých sociálních problémů současnosti a popíše možné dopady sociálně-patologického chování na jedince a společnost.

Výstupy RVP SOV M

Společenskovědní vzdělávání:
Žák dovede kriticky přistupovat k mediálním obsahům a pozitivně využívat nabídky masových médií.

Výstupy RVP SOV H

Společenskovědní vzdělávání:
Žák je schopen rozeznat zcela zřejmé konkrétní příklady ovlivňování veřejnosti (např. v médiích, v reklamě, jednotlivými politiky).
Vzdělávání pro zdraví:
Žák dovede posoudit vliv médií a reklamy na životní styl jedince a na péči o své zdraví.

Výstupy RVP SOV E

Občanský vzdělávací základ:
Žák je schopen rozeznat zcela zřejmé konkrétní příklady ovlivňování veřejnosti (např. v médiích, v reklamě, v politice…).
Vzdělávání pro zdraví:
Dovede v konkrétních informacích poskytovaných médii, včetně reklamy, rozpoznat způsoby ovlivňování a manipulace.

Bloomova taxonomie

Zapamatování: Žáci vysvětlí pojmy syntetická realita a deepfake.
Analýza: Analyzují etická dilemata a společenské dopady AI influencerů.

Digitální kompetence

Přínos a vývoj

Pět velkých myšlenek

5-B-II AI a kultura (důvěra a odpovědnost)

Metodický materiál

Verze: 05
Počet pilotáží: 07
Poslední aktualizace: 05/25

Autorka: Eva Nečasová
Metodický konzultant: Tomáš Titěra
Metodičtí garanti: Martin Volný, Petr Vraný, Pavel Žalský
Odborní garanti: Pavel Kordík, Tomáš Mlynář
Jazyková korektura: Marcela Wimmerová