V této lekci se zaměřujeme na pokročilou digitální manipulaci pomocí umělé inteligence. Využití těchto technologií přináší mnoho pozitiv, ale také otázek. Možnost vytvářet přesvědčivá, počítačem generovaná syntetická média jako text, obrázky, videa nebo zvuk, vrhá na pojmy jako důvěra, pravda a objektivita nové světlo. Celou problematiku ukazujeme na tématu syntetických influencerů.
45—90 minut
8. a 9. ročníky ZŠ a střední školy
Syntetická realita, deepfakes
Pedagog: Projekční zařízení, prezentaci, přístup k internetu.
Žáci: Pracovní listy a psací potřeby.
Generativní umělá inteligence zásadně mění způsob digitální manipulace.
Syntetická realita je prostor, v němž je velmi složité rozpoznat, co bylo vytvořeno lidmi a co počítačem.
Kriticky posuzují obsah, který je jim nabízen v online prostoru.
Popíší pozitiva a negativa syntetické reality.
Výstupy RVP — Informatika
I-9-4-05 dokáže usměrnit svoji činnost tak, aby minimalizoval riziko ztráty či zneužití dat;
Výstupy RVP — Výchova k občanství
VO-9-1-03 kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí
Výstupy RVP G — Informatika a informační a komunikační technologie
Organizuje účelně data a chrání je proti poškození či zneužití.
Výstupy RVP G — Občanský a společenskovědní základ
Objasní podstatu některých sociálních problémů současnosti a popíše možné dopady sociálně-patologického chování na jedince a společnost.
Zapamatování: Žáci vysvětlí pojmy syntetická realita a deepfake.
Analýza: Analyzují etická dilemata a společenské dopady AI influencerů.
Přínos a vývoj
5-B-II AI a kultura (důvěra a odpovědnost)