V této lekci žáci pracují s veřejně dostupnými daty na internetu. Snaží se zjistit a dát si do kontextu co nejvíce informací o fiktivní osobě Sarinkaaaa3101. Cílem této aktivity je nejen rozvíjet dovednosti spojené s vyhledáváním a analýzou informací, ale rovněž naučit žáky porozumět pojmu digitální stopa a významu bezpečného chování v online prostředí. Lekce také odkazuje k pojmu syntetické reality — fotografie, texty i příběh fiktivní osoby Sarinkaaaa3101 byli vytvořeny pomocí generativní umělé inteligence.
Tato lekce se dá zvládnout za 45 minut, ale doporučujeme spíše 90minutový blok.
6.—9. ročníky ZŠ a střední školy
Pedagog: prezentace k promítnutí, projekční zařízení, počítač s připojením k internetu
Žáci: zařízení pro každého nebo do dvojice, připojení k internetu, pracovní list a psací potřeby
Pohybem v online prostoru za sebou uživatel zanechává digitální stopu, jejíž analýzou lze získat informace.
Kriticky uvažují nad pohybem v online prostoru a dodržují bezpečnostní pravidla.
Vyjmenují zdroje, z nichž lze potenciálně získat o uživateli informace a popíší způsoby, jak na to.
Informatika:
I-9-4-05 dokáže usměrnit svoji činnost tak, aby minimalizoval riziko ztráty či zneužití dat; popíše fungování a diskutuje omezení zabezpečovacích řešení.
I-9-1-01 získá z dat informace, interpretuje data, odhaluje chyby v cizích interpretacích dat.
Výchova k občanství:
VO-9-1-05 kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí.
Informatika:
Žák využívá informační a komunikační služby v souladu s etickými, bezpečnostními a legislativními požadavky.
Žák organizuje účelně data a chrání je proti poškození či zneužití.
Společenskovědní vzdělávání:
Žák dovede kriticky přistupovat k mediálním obsahům a pozitivně využívat nabídky masových médií.
Informatické vzdělávání:
Žák chrání digitální zařízení, digitální obsah i osobní údaje v digitálním prostředí před poškozením, přepisem/změnou či zneužitím.
Reaguje na změny v technologiích ovlivňujících bezpečnost.
Žák s vědomím souvislostí fyzického
a digitálního světa vytváří, spravuje
a chrání jednu či více digitálních identit.
Žák kontroluje svou digitální stopu, ať už ji vytváří sám, nebo někdo jiný, v případě potřeby dokáže používat služby internetu anonymně.
Informatické vzdělávání:
žák uvědomuje si možná nebezpečí a chápe omezení nutná pro minimalizaci rizik při práci s digitálními technologiemi, dodržuje řád a pravidla stanovená pro práci s digitálními technologiemi, kde pracuje, respektuje bezpečnostní nastavení ve svých digitálních zařízeních.
Informatické vzdělávání:
Žák chrání digitální zařízení, digitální obsah
i osobní údaje v digitálním prostředí před poškozením, přepisem/změnou či zneužitím; reaguje na změny v technologiích ovlivňujících bezpečnost.
Žák s vědomím souvislostí fyzického
a digitálního světa vytváří, spravuje
a chrání jednu či více digitálních identit.
Kontroluje svou digitální stopu, ať už ji vytváří sám, nebo někdo jiný, v případě potřeby dokáže používat služby internetu anonymně.
Porozumění: Žáci interpretují, sumarizují a porovnávají informace v online prostoru.
Analýza: Analyzují informace v online prostoru.
Hodnocení: Formulují odpovědi na základě informací nalezených v online prostoru.
Etika a bezpečnost
Informace a komunikace
Využití a zapojení
5-B-I AI a kultura (AI v každodenním životě)
5-C-I AI a ekonomika (dopady AI na různé společenské oblasti)