Ju a Pí se ocitli na výstavě koček a byli celí paf! Tolik plemen, zbarvení a velikostí! Jak mají pak poznat kočku, když je každá jiná? Aby se totiž roboti naučili dobře rozpoznávat kočky, musí jich vidět opravdu hodně. Uvidíme, jak v tom budou dobří a koho si nakonec odnesou z výstavy domů.
Lekce začíná příběhem, ve kterém se roboti Ju a Pí vydávají na výstavu koček a snaží se rozpoznat, která zvířata jsou skutečně kočky. Děti se zamýšlejí nad tím, jak lidé rozpoznávají objekty kolem sebe a jak to dělají počítače. Učitel vede diskuzi o tom, že stroje se učí rozpoznávat věci na základě příkladů, které jim lidé poskytují, a že čím více příkladů mají, tím přesnější jejich rozpoznávání je. V praktické aktivitě děti analyzují různé obrázky a hledají společné znaky koček, přičemž se učí, jak je důležité mít rozmanitou trénovací sadu. Poté diskutují o tom, jak počítače mohou při rozpoznávání chybovat, například když nerozlišují mezi čivavou a bochánkem s čokoládou. Lekce pokračuje ukázkou, jak se umělá inteligence učí z příkladů, například rozpoznáváním rukou psaných čísel nebo používáním aplikací jako Quick, Draw! Nakonec žáci reflektují své poznatky a hledají další příklady, kde by se rozpoznávání objektů pomocí AI mohlo uplatnit, například v autonomních vozidlech nebo zdravotnictví.
45—90 minut, 3.—5. ročníky ZŠ
Pedagog: prezentaci k promítnutí
Žáci: psací potřeby, případně vytištěné pracovní listy
Strojové učení s učitelem (učení se z příkladů)
Počítače se mohou učit rozpoznávat různé věci na základě příkladů, které jim připravili lidé.
Porozumění principu strojového učení s učitelem je důležitým dílkem v mozaice strojového učení.
Svými slovy vysvětlí, jak se počítače učí na základě příkladů a jaké příklady k tomu potřebují.
Informatika:
Informační systémy: I-5-3-01 v systémech, které ho obklopují, rozezná jednotlivé prvky a vztahy mezi nimi
Přínos a vývoj — chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání.
Zapamatování: Žáci si vybavují a identifikují klíčové charakteristiky objektů.
Porozumění: Žáci porovnávají a třídí objekty podle stanovených kritérií.
Analýza: Žáci rozlišují situace, kdy může dojít k chybám v rozpoznávání, a hledají příčiny těchto chyb.
1-B-I vnímání vs. zpracování
1-C-I doménové znalosti a jejich druhy
3-A-I lidé vs. stroje