AI a rozvoj digitální kompetence
Zatímco v informatice se AI kurikulum zaměřuje na vysvětlení základních teoretických rámců fungování umělé inteligence a strojového učení (AI jako technologický koncept), v materiálech pro rozvoj digitální kompetence je kladen důraz na společenské dopady této technologie, etiku a mediální gramotnost (AI jako sociotechnický koncept), spolu s rozvojem dovedností při práci s AI aplikacemi.
Metodické materiály
Následující metodické materiály jsou strukturovány dle průřezových témat nebo oborů. Při tvorbě metodik nemáme tendenci pokrýt všechny obory, ale spíše hledáme důležitá témata a smysluplná (exemplární) využití AI aplikací napříč. Metodiky mají různé časové dotace a různé formy. Vždy jsou ale v duchu konstruktivistické metody, aktivizační.
Jednotlivé předměty
V jednotlivých oborech rozvíjíme digitální kompetenci třemi způsoby. Často se jedná o posílení dovedností s aplikacemi, které nějakým způsobem využívají AI. Neméně však klademe důraz na postoj k technologii, tedy kdy je v životě přínosem a kde naopak hrozí rizika. Rozvoj znalostí v oblasti AI bývá v rámci oborových metodik spíše marginální.
Projektové metodiky a pracovní listy
Projektové metodiky a pracovní listy slouží jako návody, jak využít aplikace generativní umělé inteligence pro zlepšení života ve škole.
Mediální výchova
Z online prostoru se stává Platónova jeskyně 2.0. Vidíme stíny realit, které si vytváříme v našich hlavách? Algoritmy strojového učení, které stojí za doporučovacími systémy na sociálních platformách, dovolují komukoli velmi přesně zacílit sdělení na jednotlivce nebo cílové skupiny. Stroje rozpoznávají emoce z textu, videa nebo obrázku. Existují aplikace, které snadno svléknou kohokoliv, naklonují jeho hlas a ve videu mu vloží do úst věci, které by nikdy neřekl. Pojďme s dětmi v bezpečném prostředí otevírat zásadní témata, která se týkají většiny z nás. U metodik mediální výchovy doporučujeme spolupráci pedagoga, preventisty a školního psychologa.