V této lekci se zabýváme technologií počítačového vidění, díky níž mohou počítače „vidět“ podobně jako lidé. Jako každá technologie, tak i tato, může být využita k dobrým, ale také špatným účelům. Žáci se pomocí aktivity inspirované umělcem Adamem Harveyem v lekci naučí, jak počítačové vidění funguje a hodnotí jeho dopady.
45—90 minut
8. a 9. ročníky ZŠ a SŠ
Pedagog: projekční zařízení, prezentace
Žáci: Počítač s kamerou, barvy na obličej, látky, papírky, barevné lepící pásky... cokoliv, čím si mohou žáci vyzdobit obličej, případně upravit vlasy — lak na vlasy, sprej...
Systémy počítačového vidění dokáží rozpoznávat objekty na obrázcích nebo ve videu.
Systémy počítačového vidění mohou sloužit nejen dobrým účelům, ale také být zneužity.
Na základě porozumění fungování systémů počítačového vidění kriticky posuzují přínosy a reflektují jejich rizika.
Vysvětlí fungování systémů počítačového vidění a uvede jejich přínosy a rizika pro jednotlivce a společnost.
Výtvarná výchova:
VV-9-1-05 rozliší působení vizuálně obrazného vyjádření v rovině smyslového účinku, v rovině subjektivního účinku a v rovině sociálně utvářeného i symbolického obsahu
Informatika:
Digitální technologie
I-9-4-05 dokáže usměrnit svoji činnost tak, aby minimalizoval riziko ztráty či zneužití dat; popíše fungování a diskutuje omezení zabezpečovacích řešení
Výchova k občanství:
Digitální technologie
VO-9-4-03 objasní výhody demokratického způsobu řízení státu pro každodenní život občanů
bude doplněno
Přínos a vývoj