Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

AI a rozvoj digitální komptence

Mediální výchova VI

Strojová analýza politické komunikace

Strojová analýza vizuálů politických kampaní

V této lekci se zaměřujeme na strojovou analýzu obrazového materiálu v politické komunikaci. Možná už jste zkoušeli nahrát do chatbota vizuál volebního plakátu nebo například billboardu a nechat si vyhodnotit míru jeho manipulativnosti. Generativní AI lze k tomuto a podobným účelům využít.

Informace o lekci

Dotace

45 minut

Ročníky nebo prekoncepty

8. a 9. ročníky ZŠ a střední školy

Pomůcky

Pedagog: Projekční zařízení, prezentaci k promítnutí.
Žáci: Digitální zařízení do dvojic, vytištěný pracovní list.

Co se žáci učí

Vizuální obsah lze analyzovat strojově.

Proč se to učí

Posuzují strojovou analýzu a tím rozvíjí kritické myšlení.

Jak poznáme, že se to naučili

Pomocí nástroje analyzují vybraný vizuál politické kampaně a kriticky posoudí jeho výstup.

Výstupy RVP

RVP ZV — Výchova k občanství
VO-9-1-05 kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí.

Výstupy RVP G — Informatika a informační a komunikační technologie
Žák organizuje účelně data a chrání je proti poškození či zneužití.

Výstupy RVP G — Občanský a společenskovědní základ
Objasní podstatu některých sociálních problémů současnosti a popíše možné dopady sociálně-patologického chování na jedince a společnost.

Bloomova taxonomie

Analýza: Žáci analyzují vizuály politických kampaní.
Hodnocení: Kriticky posuzují strojovou analýzu.

Digitální kompetence

Využití a zapojení
Informace a komunikace

Pět velkých myšlenek

5-D-II využití AI k řešení společenských problémů

Metodický materiál

Verze: 04
Počet pilotáží: 01
Poslední aktualizace: 01/25

Autorka: Eva Nečasová
Odborní garanti: Kamil Kopecký, Lucie Tomanová, Tomáš Mlynář, Pavel Kordík Jazyková korektura: zatím neproběhla