V této lekci se zaměřujeme na strojovou analýzu obrazového materiálu v politické komunikaci. Možná už jste zkoušeli nahrát do chatbota vizuál volebního plakátu nebo například billboardu a nechat si vyhodnotit míru jeho manipulativnosti. Generativní AI lze k tomuto a podobným účelům využít.
45 minut
8. a 9. ročníky ZŠ a střední školy
Pedagog: Projekční zařízení, prezentaci k promítnutí.
Žáci: Digitální zařízení do dvojic, vytištěný pracovní list.
Vizuální obsah lze analyzovat strojově.
Posuzují strojovou analýzu a tím rozvíjí kritické myšlení.
Pomocí nástroje analyzují vybraný vizuál politické kampaně a kriticky posoudí jeho výstup.
RVP ZV — Výchova k občanství
VO-9-1-05 kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí.
Výstupy RVP G — Informatika a informační a komunikační technologie
Žák organizuje účelně data a chrání je proti poškození či zneužití.
Výstupy RVP G — Občanský a společenskovědní základ
Objasní podstatu některých sociálních problémů současnosti a popíše možné dopady sociálně-patologického chování na jedince a společnost.
Analýza: Žáci analyzují vizuály politických kampaní.
Hodnocení: Kriticky posuzují strojovou analýzu.
Využití a zapojení
Informace a komunikace
5-D-II využití AI k řešení společenských problémů