Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

AI a rozvoj digitální komptence

Zeměpis 01

Chytré technologie v zemědělství
Desková hra Smart Farming Simulator (SFM)

Chytré technologie v zemědělství

Cílem této aktivity je přiblížit žákům roli chytrých technologií (často založených na umělé inteligenci) v zemědělství. Dnes (a v budoucnu stále více) nám tyto technologie umožňují přiblížit se k šetrnějšímu zemědělství. Zároveň jsou také náročnější na zdroje jako elektřina. Mimo téma chytrých technologií se žáci učí také o typech půd a plodinách, které je vhodné na nich pěstovat, spolu s jejich vlastnostmi.

Tato lekce je založená na aktivitě, ve které žáci hrají deskovou hru Smart Farming Simulator (SFM). Před lekcí, prosíme, vytiskněte všechny herní prvky. Můžete je také editovat dle potřeby v Canva.

Informace o lekci

Dotace

90 minut

Ročníky nebo prekoncepty

2. stupeň základních škol

Pomůcky

Pedagog: projekční zařízení, prezentace k promítnutí
Pro každou skupinu žáků (4 děti):
1× hrací kostka
1× mapa pozemků
4× infolist (pro každého)
2× sada kartiček plodin
2× sada karet technologií
4× účetní kniha

Co se žáci učí

Chytré technologie mohou přispět k ekologičtějšímu zemědělství.
Různé plodiny vyžadují různé způsoby pěstování.

Proč se to učí

Na základě porozumění pozitivům využití chytrých technologií v zemědělství přemýšlí komplexněji o udržitelné budoucnosti.

Jak poznáme, že se to naučili

Uvedou příklady využití chytrých technologií v zemědělství.
Vyjmenují typy půd v České republice.

Výstupy RVP ZV

Infromatika:
I-9-1-01 získá z dat informace, interpretuje data, odhaluje chyby v cizích interpretacích dat.
Zeměpis:
Z-9-2-03 rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává, pojmenuje a klasifikuje tvary zemského povrchu.

Výstupy RVP G

Geologie:
Žák určí základní vlastnosti vzorku půdního profilu a navrhne využitelnost a způsob efektivního hospodaření s půdou v daném regionu.

Výstupy RVP SOV M

Environmentální příprava:
Žák uvede základní fyzikální a chemické vlastnosti vody a půdy a vysvětlí jejich vliv na organismy.

Ochrana životního prostředí:
Žák určí základní půdní typy a druhy.

Monitorování životního prostředí:
Žák hodnotí úrodnost půdy a její využití.

Environmentální příprava:
Žák rozpozná základní půdní typy a druhy.

Technická a technologická příprava:
Žák orientuje se v problematice vhodnosti základových půd pro výběr základové konstrukce.

Vodohospodářské stavby
Žák orientuje se v základních horninách a znalostí základů praktické geologie využívá ve stavební praxi.

Pěstování rostlin a zpracování rostlinných produktů:
Žák rozpozná základní půdní druhy a typy.

Základy vinohradnické a ovocnické výroby:
Žák zjišťuje vlastnosti a složení půd, provádí základní pedologické a chemické rozbory.
Žák navrhuje optimální agrotechnická opatření pro pěstování rostlin.

Základy zahradnické tvorby:
Žák posuzuje kvalitu půdy z hlediska zahradnické výroby, pečuje o ni a provádí opatření ke zvýšení půdní úrodnosti.

Environmentální příprava
Žák určí základní vlastnosti vzorku půdního profilu a navrhne využitelnost a způsob efektivního hospodaření s půdou v daném regionu.

Výstupy RVP SOV H

Pěstování rostlin:
Žák charakterizuje fyzikální, chemické a biologické vlastnosti půd a jejich vliv na úrodnost.
Žák charakterizuje základní půdní druhy a typy.
Žák popíše opatření na ochranu půdy.
Žák determinuje významné choroby a škůdce pěstovaných rostlin.

Výstupy RVP SOV E

Základy ovocnictví a zelinářství:
Žák charakterizuje hlavní nároky ovocných rostlin a zeleniny na prostředí.

Základy zahradnické produkce: 
Žák popíše nejpoužívanější automatizované systémy v zahradnické výrobě včetně dodržování bezpečnostních předpisů.

Základy ovocnictví a zelinářství:
Žák stručně popíše nároky ovocných rostlin a zeleniny na prostředí.

Základy zahradnické produkce: 
Žák popíše nejpoužívanější automatizované systémy v zahradnické výrobě včetně dodržování bezpečnostních předpisů.

Pěstování rostlin:
Žák rozezná základní půdní druhy a typy.
Žák určí významné choroby a škůdce pěstovaných rostlin.

Bloomova taxonomie

Zapamatování: Žáci vyjmenují typy půd a způsoby využití chytrých technologií v zemědělství.
Aplikace: Žáci aplikují získané znalosti během hry, rozhodují o využití technologií a zvažují jejich dopady na výnosy.
Analýza: Žáci analyzují výsledky herních rozhodnutí, zkoumají souvislosti mezi půdními typy, plodinami, technologiemi a jejich efektivitou při zvládání globálních problémů.

Digitální kompetence

Přínos a vývoj

Pět velkých myšlenek

5-C-I AI a ekonomika (dopady AI na různé společenské oblasti)

Metodický materiál

Verze: 05
Počet pilotáží: 07
Poslední aktualizace: 05/24

Autoři: Eva Nečasová, Kačka Čiháková
Autor hry: Petr Hofman
Testeři: Pavel Vala, Eva Nečasová, Jitka Šimková
Předmětová garantka: Renata Skývová
Odborní garanti: Jan Bím, Pavel Kordík, Stanislav Rajtmajer
Jazyková korektura: Marcela Wimmerová