Tématem této metodiky je vytváření emocionálních pout k chatbotům. Žáky jím provede Sarinkaaaa3101, fiktivní teenagerka vytvořená generativní umělou inteligencí. Cílem aktivity je naučit žáky rozumět rozdílům ve vztazích člověk↔člověk a člověk→AI a také porozumět, že zdánlivě empatické odpovědi chatbota jsou iluzorní.
45 minut
7. až 9. ročníky ZŠ a střední školy
Pedagog: prezentace k promítnutí, projekční zařízení, počítač s připojením k internetu
Žáci: zařízení pro každého nebo do dvojice, připojení k internetu, pracovní list a psací potřeby
Vztahy člověk↔člověk a člověk→stroj se liší — je rozdíl mezi skutečnou vzájemností a simulovanou empatií.
Žáci rozeznají a pojmenují rozdíly mezi vztahy člověk ↔ člověk a člověk → stroj, zreflektují jejich dopad na vlastní prožívání a vědomě využívají generativní AI k osobnímu rozvoji způsobem, který posiluje jejich psychickou odolnost.
Definují rozdíly mezi vztahy člověk↔člověk a člověk→stroj.
Informatika:
I-9-4-05 dokáže usměrnit svoji činnost tak, aby minimalizoval riziko ztráty či zneužití dat; popíše fungování a diskutuje omezení zabezpečovacích řešení.
Výchova k občanství:
VO-9-1-05 kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí.
Informatika:
Žák využívá informační a komunikační služby v souladu s etickými, bezpečnostními a legislativními požadavky.
Společenskovědní vzdělávání:
Žák dovede kriticky přistupovat k mediálním obsahům a pozitivně využívat nabídky masových médií.
Porozumět: Vlastními slovy vysvětlí rozdíl mezi vztahem člověk ↔ člověk a člověk → chatbot.
Aplikovat: Zakreslí na časovou osu s momenty proměny Sářina vztahu ke Kaiovi.
Analyzovat: Rozpoznají varovné signály „přílišné“ závislosti na AI společnících.
Hodnotit: Posoudí etickou stránku ukládání dat vývojáři.
Bezpečnost a etika
5-B-I AI a kultura (AI v každodenním životě)
5-C-I AI a ekonomika (dopady AI na různé společenské oblasti)