Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

AI a rozvoj digitální komptence

Wellbeing II

I'm here for you.💜
Digitální blízkost

Digitální blízkost

Tématem této metodiky je vytváření emocionálních pout k chatbotům. Žáky jím provede Sarinkaaaa3101, fiktivní teenagerka vytvořená generativní umělou inteligencí. Cílem aktivity je naučit žáky rozumět rozdílům ve vztazích člověk↔člověk a člověk→AI a také porozumět, že zdánlivě empatické odpovědi chatbota jsou iluzorní.

Krátký audio úvod do tématu

Informace o lekci

Dotace

45 minut

Ročníky nebo prekoncepty

7. až 9. ročníky ZŠ a střední školy

Pomůcky

Pedagog: prezentace k promítnutí, projekční zařízení, počítač s připojením k internetu
Žáci: zařízení pro každého nebo do dvojice, připojení k internetu, pracovní list a psací potřeby

Co se žáci učí

Vztahy člověk↔člověk a člověk→stroj se liší — je rozdíl mezi skutečnou vzájemností a simulovanou empatií.

Proč se to učí

Žáci rozeznají a pojmenují rozdíly mezi vztahy člověk ↔ člověk a člověk → stroj, zreflektují jejich dopad na vlastní prožívání a vědomě využívají generativní AI k osobnímu rozvoji způsobem, který posiluje jejich psychickou odolnost.

Jak poznáme, že se to naučili

Definují rozdíly mezi vztahy člověk↔člověk a člověk→stroj.

Výstupy RVP ZV

Informatika:
I-9-4-05 dokáže usměrnit svoji činnost tak, aby minimalizoval riziko ztráty či zneužití dat; popíše fungování a diskutuje omezení zabezpečovacích řešení.
Výchova k občanství:
VO-9-1-05 kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí.

Výstupy RVP ZV

Informatika:
Žák využívá informační a komunikační služby v souladu s etickými, bezpečnostními a legislativními požadavky.

Výstupy RVP SOV M

Společenskovědní vzdělávání:
Žák dovede kriticky přistupovat k mediálním obsahům a pozitivně využívat nabídky masových médií.

Bloomova taxonomie

Porozumět: Vlastními slovy vysvětlí rozdíl mezi vztahem člověk ↔ člověk a  člověk → chatbot.
Aplikovat: Zakreslí na časovou osu s momenty proměny Sářina vztahu ke Kaiovi.
Analyzovat: Rozpoznají varovné signály „přílišné“ závislosti na AI společnících.
Hodnotit: Posoudí etickou stránku ukládání dat vývojáři.

Digitální kompetence

Bezpečnost a etika

Pět velkých myšlenek

5-B-I AI a kultura (AI v každodenním životě)
5-C-I AI a ekonomika (dopady AI na různé společenské oblasti)

Metodický materiál

Verze: 01
Počet pilotáží: 0 (před pilotáží)
Poslední aktualizace: 07/24

Autoři: Eva Nečasová, Bára Karpíšková, Michaela Slussareff, Andrej Novik
Odborné garantky: Radka Kůřilová, Lenka Krejčová
Jazyková korektura: zatím neproběhla