Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

AI a rozvoj digitální komptence

Výtvarná výchova II

Algoritmicky neviditelní

Algoritmicky neviditelní

V této lekci se zabýváme technologií počítačového vidění, díky níž mohou počítače „vidět“ podobně jako lidé. Jako každá technologie, tak i tato, může být využita k dobrým, ale také špatným účelům. Žáci se pomocí aktivity inspirované umělcem Adamem Harveyem v lekci naučí, jak počítačové vidění funguje a hodnotí jeho dopady.

Informace o lekci

Dotace

45—90 minut

Ročníky nebo prekoncepty

8. a 9. ročníky ZŠ a SŠ

Pomůcky

Pedagog: projekční zařízení, prezentace
Žáci: Počítač s kamerou, barvy na obličej, látky, papírky, barevné lepící pásky... cokoliv, čím si mohou žáci vyzdobit obličej, případně upravit vlasy — lak na vlasy, sprej...

Co se žáci učí

Systémy počítačového vidění dokáží rozpoznávat objekty na obrázcích nebo ve videu.
Systémy počítačového vidění mohou sloužit nejen dobrým účelům, ale také být zneužity.

Proč se to učí

Na základě porozumění fungování systémů počítačového vidění kriticky posuzují přínosy a reflektují jejich rizika.

Jak poznáme, že se to naučili

Vysvětlí fungování systémů počítačového vidění a uvedou jejich přínosy a rizika pro jednotlivce a společnost.

Výstupy RVP

Výstupy RVP ZV — Výtvarná výchova
VV-9-1-03 zachycuje jevy a procesy v proměnách a vztazích; k tvorbě užívá některé metody uplatňované v současném výtvarném umění a digitálních médiích — počítačová grafika, fotografie, video, animace.

Výstupy RVP ZV — Informatika
I-9-4-05 dokáže usměrnit svoji činnost tak, aby minimalizoval riziko ztráty či zneužití dat; popíše fungování a diskutuje omezení zabezpečovacích řešení.

Výstupy RVP G — Výtvarný obor
Rozpoznává specifičnosti různých vizuálně obrazných znakových systémů a zároveň vědomě uplatňuje jejich prostředky k vytváření obsahu při vlastní tvorbě a interpretaci.

Výstupy RVP G — Informatika a informační a komunikační technologie
Organizuje účelně data a chrání je proti poškození či zneužití.

Bloomova taxonomie

Aplikace: Žáci aplikují teorii rozpoznávání obličeje a navrhují vlastní funkční maskování.
Analýza: Zkoumají, jak jejich návrhy ovlivňují funkčnost systémů počítačového vidění, a identifikují klíčové faktory úspěšnosti či neúspěšnosti.
Tvorba: Tvoří Computer Vision Dazzle maskování.

Digitální kompetence

Přínos a vývoj

Pět velkých myšlenek

5-A-II Etická umělá inteligence (kritéria etického designu).

Metodický materiál

Verze: 04
Počet pilotáží: 04
Poslední aktualizace: 01/25

Autorka: Eva Nečasová
Odborní garanti: Pavel Kordík, Tomáš Mlynář
Jazyková korektura: Marcela Wimmerová