Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

Metodický materiál

Rozvoj myšlení

s využitím chatbota

Rozvoj myšlení s generativní AI

Využití chatbota jako „asistenta pro rozvoj myšlení“ představuje univerzální přístup k zapojení generativní umělé inteligence do výuky. Namísto pouhého poskytování rychlých odpovědí vedou chatboti žáky ke komplexnímu uvažování, čímž přirozeně rozvíjejí jejich analytické a argumentační dovednosti.

Informace o lekci

Dotace

Záleží na vašem pojetí lekce

Ročníky nebo prekoncepty

2. stupeň ZŠ a SŠ

Pomůcky

Pedagog: Projekční zařízení a prezentaci
Žáci: Registraci v aplikaci ChatGPT a zařízení pro každého žáka/skupinu

Co se žáci učí

Chatboti mohou být dobrými pomocníky pro rozvoj myšlení v případě, že je využíváme správně.

Proč se to učí

Rozvíjejí kompetenci k učení, analytické a argumentační dovednosti.

Jak poznáme, že se to naučili

Reflektují efektivitu učení nebo řešení problému pomocí chatbota.

Výstupy RVP ZV

Informatika: Data, informace a modelování
I-9-1-01 získá z dat informace, interpretuje data, odhaluje chyby v cizích interpretacích dat

Výstupy RVP SOV M

Informatické vzdělávání:
Žák efektivně a bezpečně využívá vhodné aplikace podle stanoveného cíle.
Vzdělávání a komunikace v českém jazyce:
žák vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně.

Výstupy RVP SOV H

Vzdělávání a komunikace v českém jazyce:
Žák vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně.
Informatické vzdělávání:
Žák efektivně a bezpečně využívá vhodné aplikace podle stanoveného cíle.

Výstupy RVP SOV E

Informatické vzdělávání:
Žák efektivně a bezpečně využívá vhodné aplikace podle stanoveného cíle.
Vzdělávání a komunikace v českém jazyce:
Žák vyjadřuje se věcně správně, jasně a srozumitelně.

Bloomova taxonomie

Analýza: Žáci formulují odpovědi/otázky pro chatbota.
Hodnocení: Hodnotí kvalitu výstupu chatbota.

Digitální kompetence

Využití a zapojení
Informace a komunikace
Tvorba a vyjádření
Efektivita a inovace

Pět velkých myšlenek

5-B-I AI a kultura (AI v každodenním životě)

Metodický materiál

Verze: 01
Počet pilotáží: 01
Poslední aktualizace: 05/25

Autorka: Eva Nečasová
Odborný garant: Pavel Kordík
Jazyková korektura: zatím neproběhla