Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

AI a rozvoj digitální komptence

Mediální výchova IV

Strojové rozpoznávání emocí

Strojové rozpoznávání emocí

Tato aktivita se zaměřuje na strojovou detekci emocí z lidské tváře. Téma otevíráme zejména z pohledu etiky, ale samozřejmě je v lekci vysvětleno i fungování těchto systémů. V metodice naleznete také rozšiřující aktivitu analýzy sentimentu z textu. Lekce přímo nenavazuje na předchozí, ale je důležitým dílkem do skládačky porozumění současnému světu.

Informace o lekci

Dotace

45—90 minut

Ročníky nebo prekoncepty

8. a 9. ročníky ZŠ a střední školy

Stavební kameny

Strojové rozpoznávání emocí

Pomůcky

Pedagog: Projekční zařízení, prezentaci.
Žáci: Počítače nebo tablety s kamerou.

Co se žáci učí

Systémy umělé inteligence dokáží s určitou přesností detekovat emoce v textu, na obraze, videu nebo v hlase.

Proč se to učí

Kriticky uvažují nad využíváním digitálních služeb a zařízení v běžném životě.

Jak poznáme, že se to naučili

Vysvětlí princip strojového rozpoznávání emocí z lidské tváře. Popíší etické aspekty spojené s touto technologií.

Výstupy RVP ZV

Informatika:
I-9-4-05 dokáže usměrnit svoji činnost tak, aby minimalizoval riziko ztráty či zneužití dat; popíše fungování a diskutuje omezení zabezpečovacích řešení.
Výchova k občanství:
VO-9-1-05 kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí.

Výstupy RVP G

Informatika:
Organizuje účelně data a chrání je proti poškození či zneužití.
Občanský a společenskovědní základ:
Objasní podstatu některých sociálních problémů současnosti a popíše možné dopady sociálně-patologického chování na jedince a společnost.

Výstupy RVP SOV M

Společenskovědní vzdělávání:
Žák dovede kriticky přistupovat k mediálním obsahům a pozitivně využívat nabídky masových médií.
Informatické vzdělávání:
Žák zvažuje přínosy a limity statistického zpracování dat a strojového učení v oblasti umělé inteligence.

Výstupy RVP SOV H

Společenskovědní vzdělávání:
Žák je schopen rozeznat zcela zřejmé konkrétní příklady ovlivňování veřejnosti (např. v médiích, v reklamě, jednotlivými politiky).
Vzdělávání pro zdraví:
Žák dovede posoudit vliv médií a reklamy na životní styl jedince a na péči o své zdraví.
Informatické vzdělávání:
Žák chrání digitální zařízení, digitální obsah i osobní údaje v digitálním prostředí před poškozením, přepisem/změnou či zneužitím.
Reaguje na změny v technologiích ovlivňujících bezpečnost.

Výstupy RVP SOV E

Občanský vzdělávací základ:
Žák je schopen rozeznat zcela zřejmé konkrétní příklady ovlivňování veřejnosti (např. v médiích, v reklamě, v politice…).
Vzdělávání pro zdraví:
Žák dovede v konkrétních informacích poskytovaných médii, včetně reklamy, rozpoznat způsoby ovlivňování a manipulace.
Informatické vzdělávání:
Žák uvědomuje si možná nebezpečí a chápe omezení nutná pro minimalizaci rizik při práci s digitálními technologiemi, dodržuje řád a pravidla stanovená pro práci s digitálními technologiemi, kde pracuje, respektuje bezpečnostní nastavení ve svých digitálních zařízeních.

Bloomova taxonomie

Porozumění: Žáci vysvětlují principy strojového rozpoznávání emocí v textu, obrázcích a hlase.
Aplikace: Používají MorphCast k analýze emocí.
Analýza: Analyzují výsledky rozpoznávání emocí a diskutují o jejich přesnosti a omezení.

Digitální kompetence

Využití a zapojení
Přínos a vývoj

Pět velkých myšlenek

4-C-I Porozumění emocím

Metodický materiál

Verze: 05
Počet pilotáží: 02
Poslední aktualizace: 05/25

Autorka: Eva Nečasová
Metodická konzultantka: Peťa Dovhunová
Metodičtí garanti: Martin Volný, Petr Vraný, Pavel Žalský
Odborní garanti: Pavel Kordík, Tomáš Mlynář
Jazyková korektura: Marcela Wimmerová