Tato aktivita se zaměřuje na strojovou detekci emocí z lidské tváře. Téma otevíráme zejména z pohledu etiky, ale samozřejmě je v lekci vysvětleno i fungování těchto systémů. V metodice naleznete také rozšiřující aktivitu analýzy sentimentu z textu. Lekce přímo nenavazuje na předchozí, ale je důležitým dílkem do skládačky porozumění současnému světu.
45—90 minut
8. a 9. ročníky ZŠ a střední školy
Strojové rozpoznávání emocí
Pedagog: Projekční zařízení, prezentaci.
Žáci: Počítače nebo tablety s kamerou.
Systémy umělé inteligence dokáží s určitou přesností detekovat emoce v textu, na obraze, videu nebo v hlase.
Kriticky uvažují nad využíváním digitálních služeb a zařízení v běžném životě.
Vysvětlí princip strojového rozpoznávání emocí z lidské tváře. Popíší etické aspekty spojené s touto technologií.
Výstupy RVP — Informatika
I-9-4-05 dokáže usměrnit svoji činnost tak, aby minimalizoval riziko ztráty či zneužití dat; popíše fungování a diskutuje omezení zabezpečovacích řešení
Výstupy RVP — Výchova k občanství
VO-9-1-05 kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí
Výstupy RVP G — Informatika a informační a komunikační technologie
Organizuje účelně data a chrání je proti poškození či zneužití.
Výstupy RVP G — Občanský a společenskovědní základ
Objasní podstatu některých sociálních problémů současnosti a popíše možné dopady sociálně-patologického chování na jedince a společnost.
Porozumění: Žáci vysvětlují principy strojového rozpoznávání emocí v textu, obrázcích a hlase.
Aplikace: Používají MorphCast k analýze emocí.
Analýza: Analyzují výsledky rozpoznávání emocí a diskutují o jejich přesnosti a omezení.
Využití a zapojení
Přínos a vývoj
4-C-I Porozumění emocím