V lekci se žáci učí rozpoznávat jedinečné tónové charakteristiky a timbre a zároveň využívají aplikaci, která dokáže díky umělé inteligenci transformovat jakékoliv zvuky na hudební nástroje. Cílem lekce je ukázat žákům, že každý hudební nástroj má své jedinečné zvukové znaky a že tyto znaky lze díky strojovému učení nejen rozpoznat, ale také napodobit.
45—90 minut
Žáci už znají rozdíl mezi zvukem a hlukem. Znají vlastnosti zvuku (výška, délka, barva, hlasitost). 5.—9. ročník ZŠ a SŠ
Pedagog: projekční zařízení, prezentaci, počítač, reproduktory.
Žáci: jeden nebo více melodických nástrojů a perkusivní nástroj, zařízení, externí mikrofon.
Každý hudební nástroj má své jedinečné zvukové znaky.
Strojové učení nám pomáhá tyto znaky nejen rozeznat, ale i napodobit.
Kreativně využívají moderní technologie ve své tvorbě.
Při poslechu hudby určí jednotlivé nástroje.
Po poslechu slovně charakterizují timbre různých nástrojů.
Hudební výchova
HV-9-1-05 orientuje se v proudu znějící hudby, přistupuje k hudebnímu dílu jako k logicky utvářenému celku
HV-9-1-01 využívá své individuální hudební schopnosti a dovednosti při hudebních aktivitách
Zapamatování: Žáci se učí pojmy související s vlastnostmi zvuku a základy strojového učení.
Analýza: Analyzují zvuk hudebních nástrojů a srovnávají originální a transformované zvuky.
Tvorba: Vytvářejí hudební díla pomocí AI.
Využití a zapojení
Tvorba a vyjádření
5-D-I AI pro společenské dobro (demokratizace umělé inteligence)