Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

AI a rozvoj digitální komptence

Fyzika 01

Model a černá skříňka

Model

Cílem této lekce je poskytnout žákům osobní zážitek s tvorbou modelu a uvědomění si jeho základních vlastností. Jako objekt modelování si vezmeme didaktickou pomůcku — černou skříňku, kterou si můžeme vyrobit z běžně dostupných materiálů nebo vytisknout na 3D tiskárně. Toto cvičení je inspirované pracemi německého pedagoga fyziky Horsta Petricha.

Informace o lekci

Dotace

45 minut

Ročníky nebo prekoncepty

8. a 9. ročníky ZŠ a SŠ, 45 minut
Prekoncept: Žáci dokáží vysvětlit termín strojové učení.

Pomůcky

Pedagog: projekční zařízení, prezentace
Žáci: psací potřeba, pracovní list a černou skříňku do každé skupiny

Co se žáci učí

Modely jsou zjednodušením složitých systémů a jevů a ze své podstaty jsou nepřesné.

Proč se to učí

Na základě vytvoření modelu porozumí vzniku jeho nepřesností (zkreslení).

Jak poznáme, že se to naučili

Aplikují metody k prozkoumání neznámého systému, vytvoří model zjednodušující skutečnost​​ a zhodnotí jeho přesnost.

Výstupy RVP

Fyzika:
F-9-1-01 změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa

Bloomova taxonomie

Aplikace: Žáci aplikují různé metody (např. magnet, drát) k prozkoumání černé skříňky.
Hodnocení: Zhodnotí přesnost svého modelu černé skříňky a diskutují, jak by mohl být zlepšen přidáním nových informací nebo metod.
Tvorba: Vytvoří model (zakreslí vnitřní strukturu) černé skříňky.

Digitální kompetence

Přínos a vývoj

Pět velkých myšlenek

2-A-I Reprezentace (abstrakce)

Metodický materiál

Verze: 04
Počet pilotáží: 02
Poslední aktualizace: 01/25

Autor myšlenky: Horst Petrich
Vypracoval: Ondra Michalák
Metodická konzultantka: Eva Nečasová, Peťa Dovhunová
Odborní garanti: Tomáš Mlynář, Pavel Kordík
Jazyková korektura: Marcela Wimmerová