Cílem lekce je ukázat žákům, jak efektivně využít chatbota ve studiu dějepisu/historie, konkrétně na tématu příčiny a překážky vzniku Evropské unie. Klade důraz na kritické uvažování nad výstupem a ověřením vygenerovaných odpovědí.
45 minut
3. a 4. ročník SŠ
Pedagog: projekční zařízení, prezentace k promítnutí
Žáci: počítač, mobilní telefon či tablet do každé skupiny, připojení k internetu, pracovní list s prameny
Příčiny vzniku Evropské unie byly historické, ekonomické a politické.
Pro porozumění historickému kontextu lze využít nejen historické prameny, ale také generativní umělou inteligenci.
Uvedou konkrétní historické, ekonomické a politické příčiny vzniku EU.
Kriticky zhodnotí výstupy generované chatbotem.
Uvedou konkrétní historické, ekonomické a politické příčiny vzniku Evropské unie.
Kriticky uvažují nad výstupy generovanými chatbotem.
Výstupy RVP G — Informatika a informační a komunikační technologie
Využívá dostupné služby informačních sítí k vyhledávání informací, ke komunikaci, k vlastnímu vzdělávání a týmové spolupráci
Výstupy RVP G — Dějepis
Žák vysvětlí základní problémy vnitřního vývoje zemí západního a východního bloku; zejména se zaměří na pochopení vnitřního vývoje a vzájemných vztahů supervelmocí USA, SSSR a na situaci ve střední Evropě a v naší zemi
Výstupy RVP pro gymnázia — Občanský a společenskovědní základ
Žák objasní důvody evropské integrace, posoudí její význam pro vývoj Evropy
Porozumění: Žáci vysvětlují a interpretují historické kontexty a důvody, které vedly ke vzniku EU.
Hodnocení: Hodnotí relevanci, přesnost a užitečnost výstupu chatbota.
Tvorba: Formulují vlastní otázky pro chatbota na základě studovaných materiálů.
Využití a zapojení
Informace a komunikace
Přínos a vývoj
5-D-I AI pro společenské dobro (demokratizace umělé inteligence)