Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

AI a rozvoj digitální komptence

Dějepis (ZSV)

Příčiny a překážky vzniku Evropské unie

Příčiny a překážky vzniku Evropské unie

Cílem lekce je ukázat žákům, jak efektivně využít chatbota ve studiu dějepisu/historie, konkrétně na tématu příčiny a překážky vzniku Evropské unie. Klade důraz na kritické uvažování nad výstupem a ověřením vygenerovaných odpovědí.

Informace o lekci

Dotace

45 minut

Ročníky nebo prekoncepty

3. a 4. ročník SŠ

Pomůcky

Pedagog: projekční zařízení, prezentace k promítnutí
Žáci: počítač, mobilní telefon či tablet do každé skupiny, připojení k internetu, pracovní list s prameny

Co se žáci učí

Příčiny vzniku Evropské unie byly historické, ekonomické a politické.
Pro porozumění historickému kontextu lze využít nejen historické prameny, ale také generativní umělou inteligenci.

Proč se to učí

Uvedou konkrétní historické, ekonomické a politické příčiny vzniku EU.
Kriticky zhodnotí výstupy generované chatbotem.

Jak poznáme, že se to naučili

Uvedou konkrétní historické, ekonomické a politické příčiny vzniku Evropské unie.
Kriticky uvažují nad výstupy generovanými chatbotem.

Výstupy RVP

Výstupy RVP G — Informatika a informační a komunikační technologie
Využívá dostupné služby informačních sítí k vyhledávání informací, ke komunikaci, k vlastnímu vzdělávání a týmové spolupráci

Výstupy RVP G — Dějepis
Žák vysvětlí základní problémy vnitřního vývoje zemí západního a východního bloku; zejména se zaměří na pochopení vnitřního vývoje a vzájemných vztahů supervelmocí USA, SSSR a na situaci ve střední Evropě a v naší zemi

Výstupy RVP pro gymnázia — Občanský a společenskovědní základ
Žák objasní důvody evropské integrace, posoudí její význam pro vývoj Evropy

Bloomova taxonomie

Porozumění: Žáci vysvětlují a interpretují historické kontexty a důvody, které vedly ke vzniku EU.
Hodnocení: Hodnotí relevanci, přesnost a užitečnost výstupu chatbota.
Tvorba: Formulují vlastní otázky pro chatbota na základě studovaných materiálů.

Digitální kompetence

Využití a zapojení
Informace a komunikace
Přínos a vývoj

Pět velkých myšlenek

5-D-I AI pro společenské dobro (demokratizace umělé inteligence)

Metodický materiál

Verze: 06
Počet pilotáží: 06
Poslední aktualizace: 01/25

Autor: Václav Sixta
Metodičtí garanti: Peťa Dovhnunová, Pavel Žalský, Tatiana Tupá Bírešová, Martin Volný
Odborní garanti: Pavel Kordík, Eva Nečasová
Jazyková korektura: Marcela Wimmerová