Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

AI v informatice na 1. stupni

Ju a Pí ve vesmíru slov

Jazykové modely
Lekce 08

Jazykové modely

Ju a Pí se dnes ocitli v obrovském a trochu záhadném vesmíru slov. Každé slovo tady má své vlastní místo a je obklopeno mnoha dalšími slovy, která spolu nějak souvisí. A jak se ukáže, i obyčejná slovíčka-klubíčka můžou pěkně zamotat obvody! Jejich mise? Pomoci kočce Kočičce, která se tváří smutně, a zjistit, co ji může rozveselit. A možná také objeví, že to nejdůležitější není jen zvolit správná slova, ale hlavně to, jak a komu je věnujeme.

Jak lekce probíhá

Lekce začíná příběhem, ve kterém se roboti Ju a Pí ocitají ve „vesmíru slov“ – obrovském prostoru, kde každé slovo má své místo a souvisí s dalšími slovy. Jejich úkolem je zjistit, proč je jejich kočka Kočička smutná, a pokoušejí se najít odpověď pomocí jazykového modelu. Učitel vede diskuzi o tom, jak jazykové modely fungují – že se učí na velkém množství textů a generují odpovědi na základě pravděpodobnosti výskytu slov. Děti si vyzkoušejí jednoduchou hru na doplňování slov do příběhu, kde poznávají, že různé volby mohou vést k různým významům. V praktické aktivitě vytvářejí vlastní „vesmír slov“, kde spojují obrázky a slova podle jejich významové blízkosti, čímž si osvojují principy, jak jazykové modely organizují informace. Pokud zbyde čas, lekce pokračuje experimentováním s chatbotem, kde si žáci ověřují, jak modely generují odpovědi, a diskutují o tom, proč mohou někdy vytvářet nesmyslné nebo chybné věty. Na závěr děti reflektují své poznatky o jazykových modelech, jejich možnostech a omezeních, a uvědomují si důležitost kritického myšlení při práci s generativní AI.

Informace o lekci

Dotace a ročníky

45—90 minut, 3.—5. ročníky ZŠ

Pomůcky

Pedagog: projekční zařízení, prezentaci k promítnutí, účet v aplikaci generující texty
Žáci: psací potřeby, lepidlo, čtvrtku, vytištěné pracovní listy

Stavební kameny

Jazykový model

Co se žáci učí

Jazykový model je program, který se z mnoha textů naučil, jak komunikují lidé. Občas ale generuje nesprávné věci.

Proč se to učí

Na základě porozumění principu fungování jazykových modelů kriticky posuzují výstupy generativní inteligence.

Jak poznáme, že se to naučili

Svými slovy popíší fungování jazykového modelu a vysvětlí, proč může generovat nesprávné věci.

Výstupy RVP

Informatika:
Data, informace, modelování:
I-5-1-03 vyčte informace z daného modelu

Digitální kompetence

Přínos a vývoj — chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání.

Bloomova taxonomie

Porozumění: Žáci popíší princip fungování jazykového modelu a vysvětlí, proč může generovat nesprávné věci.
Tvorba: Vytvoří svůj zjednodušený model.

Pět velkých myšlenek

4-B-I Usuzování pomocí zdravého rozumu

Metodický materiál

Verze: 04
Počet pilotáží: 01
Poslední aktualizace: 01/2025

Autorka: Bára Karpíšková
Koncepce: Eva Nečasová
Garanti: Zbyněk Filipi, Tomáš Mlynář, Pavel Kordík
Výtvarné zpracování: Jindra Janíček
Jazyková korektura: Marcela Wimmerová