Ju a Pí se dnes ocitli v obrovském a trochu záhadném vesmíru slov. Každé slovo tady má své vlastní místo a je obklopeno mnoha dalšími slovy, která spolu nějak souvisí. A jak se ukáže, i obyčejná slovíčka-klubíčka můžou pěkně zamotat obvody! Jejich mise? Pomoci kočce Kočičce, která se tváří smutně, a zjistit, co ji může rozveselit. A možná také objeví, že to nejdůležitější není jen zvolit správná slova, ale hlavně to, jak a komu je věnujeme.
Lekce začíná příběhem, ve kterém se roboti Ju a Pí ocitají ve „vesmíru slov“ – obrovském prostoru, kde každé slovo má své místo a souvisí s dalšími slovy. Jejich úkolem je zjistit, proč je jejich kočka Kočička smutná, a pokoušejí se najít odpověď pomocí jazykového modelu. Učitel vede diskuzi o tom, jak jazykové modely fungují – že se učí na velkém množství textů a generují odpovědi na základě pravděpodobnosti výskytu slov. Děti si vyzkoušejí jednoduchou hru na doplňování slov do příběhu, kde poznávají, že různé volby mohou vést k různým významům. V praktické aktivitě vytvářejí vlastní „vesmír slov“, kde spojují obrázky a slova podle jejich významové blízkosti, čímž si osvojují principy, jak jazykové modely organizují informace. Pokud zbyde čas, lekce pokračuje experimentováním s chatbotem, kde si žáci ověřují, jak modely generují odpovědi, a diskutují o tom, proč mohou někdy vytvářet nesmyslné nebo chybné věty. Na závěr děti reflektují své poznatky o jazykových modelech, jejich možnostech a omezeních, a uvědomují si důležitost kritického myšlení při práci s generativní AI.
45—90 minut, 3.—5. ročníky ZŠ
Pedagog: projekční zařízení, prezentaci k promítnutí, účet v aplikaci generující texty
Žáci: psací potřeby, lepidlo, čtvrtku, vytištěné pracovní listy
Jazykový model
Jazykový model je program, který se z mnoha textů naučil, jak komunikují lidé. Občas ale generuje nesprávné věci.
Na základě porozumění principu fungování jazykových modelů kriticky posuzují výstupy generativní inteligence.
Svými slovy popíší fungování jazykového modelu a vysvětlí, proč může generovat nesprávné věci.
Informatika:
Data, informace, modelování:
I-5-1-03 vyčte informace z daného modelu
Přínos a vývoj — chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání.
Porozumění: Žáci popíší princip fungování jazykového modelu a vysvětlí, proč může generovat nesprávné věci.
Tvorba: Vytvoří svůj zjednodušený model.
4-B-I Usuzování pomocí zdravého rozumu