Umělá inteligence je počítačový program, který je schopný vykonávat úlohy, na které bylo dříve třeba lidského důvtipu. Vymýšlí ji lidé a začali s tím kdysi dávno — už před 70 lety! V jakých věcech se umělá inteligence schovává a jak to poznáme?
Lekce začíná úvodem do pojmu umělá inteligence, kdy se děti zamýšlejí nad tím, co to znamená, kde se s ní mohou setkat a jak ji poznat. Roboti Ju a Pí se vydávají do technického muzea, kde se setkávají se staršími technologiemi, jako je pletací stroj, kalkulačka nebo herní konzole Atari, a přemýšlejí, zda jsou tyto stroje inteligentní. Učitel vede diskuzi o rozdílech mezi stroji, které AI využívají, a těmi, které pouze vykonávají předem naprogramované úkoly. Děti pracují s pracovními listy, kde hodnotí různé technologie podle toho, zda reagují na své okolí, učí se novým věcem a využívají senzory. Poté žáci porovnávají zařízení, jako jsou samořiditelná auta, hlasoví asistenti a robotické vysavače, s jednoduššími technologiemi typu kalkulačky nebo mikrovlnky. Lekce končí shrnutím poznatků a reflexí, kde děti diskutují o možnostech a etických otázkách souvisejících s umělou inteligencí.
45—90 minut, 3.—5. ročníky ZŠ
Pedagog: vytištěný pracovní list a prezentaci k promítnutí
Žáci: psací potřeby
Umělá inteligence, inteligentní chování
Některá zařízení v každodenním životě využívají technologie umělé inteligence, jiná ne.
Na základě porozumění specifik inteligentních strojů dokáží nacházet kreativní řešení problémů (dlouhodobý cíl).
Popíší rozdíly mezi zařízeními využívajícími umělou inteligenci a těmi, která AI nevyužívají. Uvedou jejich konkrétní příklady.
Informatika: Informační systémy
I-5-3-02 pro vymezený problém zaznamenává do existující tabulky nebo seznamu číselná i nečíselná data
Přínos a vývoj — chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání.
Porozumění: Žáci popisují rozdíly mezi zařízeními s AI a bez AI, vysvětlují, jak AI funguje, a identifikují příklady jejího použití.
Aplikace: Žáci aplikují získané poznatky při vyplňování tabulek a rozhodování, která zařízení využívají AI na základě definovaných charakteristik.
Analýza: Žáci analyzují vlastnosti zařízení (např. schopnost reagovat na prostředí, využití senzorů) a hodnotí, zda splňují kritéria pro AI.
1-B-I vnímání vs. zpracování
5-B-I AI v každodenním životě