Roboti Ju a Pí jsou naprogramovaní tak, že se chtějí neustále učit nové věci! Jenže co to vlastně znamená učit se? A jak se učí lidé a roboti? Lidé ani stroje by se nemohli učit, pokud by nevnímali. A my už víme, že lidé pomocí smyslových orgánů, stroje pomocí senzorů.
Lekce začíná představením robotů Ju a Pí, kteří dětem pomáhají pochopit principy vnímání a učení. Učitel zahájí diskuzi o lidských smyslech a jejich významu, následně děti přiřazují jednotlivým smyslům odpovídající senzory, které používají stroje. Následuje interaktivní část, kdy děti pracují s pracovními listy a plní úkoly zaměřené na porozumění rozdílům mezi lidským vnímáním a počítačovými senzory. Roboti Ju a Pí přitom dětem představují zábavné scénáře, které ukazují, jak stroje interpretují svět jinak než lidé. Součástí lekce je i skupinová aktivita, při které žáci diskutují o tom, jak mohou technologie pomáhat lidem, a vymýšlejí vlastní příklady využití senzorů v běžném životě. Lekce končí reflexí, kde děti shrnují své poznatky a zamýšlejí se nad tím, jaké schopnosti mají lidé oproti strojům a naopak.
45—90 minut, 3.—5. ročníky ZŠ
Pedagog: vytištěné pracovní listy a prezentaci k promítnutí
Žáci: psací potřeby
Lidské smysly, senzory
Lidé vnímají pomocí smyslů, stroje pomocí senzorů.
Porozumění tomu, jak vnímají stroje, je důležité pro pochopení navazujícího učiva.
Žáci popíší rozdíly ve vnímání lidí a strojů. Uvedou pozitivní přínosy technologie pro jednotlivce nebo společnost.
Informatika: Digitální technologie
I-9-4-01 popíše, jak funguje počítač po stránce hardwaru i operačního systému; diskutuje o fungování digitálních technologií určujících trendy ve světě
Přínos a vývoj — chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání.
Porozumění: Žáci si osvojí rozdíly mezi lidskými smysly a strojovými senzory a jejich funkcemi.
Analýza: Žáci rozebírají a hodnotí, jak technologie napodobují lidské smysly a jak mohou být použity k řešení konkrétních problémů.
1-A-II počítačové senzory
3-A-I lidé vs. stroje
5-D-II využití AI k řešení společenských problémů