Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

AI v informatice na 1. stupni

Roboti Ju a Pí se představují

Vnímání a učení
Lekce 01

Vnímání a učení

Roboti Ju a Pí jsou naprogramovaní tak, že se chtějí neustále učit nové věci! Jenže co to vlastně znamená učit se? A jak se učí lidé a roboti? Lidé ani stroje by se nemohli učit, pokud by nevnímali. A my už víme, že lidé pomocí smyslových orgánů, stroje pomocí senzorů.

Jak lekce probíhá

Lekce začíná představením robotů Ju a Pí, kteří dětem pomáhají pochopit principy vnímání a učení. Učitel zahájí diskuzi o lidských smyslech a jejich významu, následně děti přiřazují jednotlivým smyslům odpovídající senzory, které používají stroje. Následuje interaktivní část, kdy děti pracují s pracovními listy a plní úkoly zaměřené na porozumění rozdílům mezi lidským vnímáním a počítačovými senzory. Roboti Ju a Pí přitom dětem představují zábavné scénáře, které ukazují, jak stroje interpretují svět jinak než lidé. Součástí lekce je i skupinová aktivita, při které žáci diskutují o tom, jak mohou technologie pomáhat lidem, a vymýšlejí vlastní příklady využití senzorů v běžném životě. Lekce končí reflexí, kde děti shrnují své poznatky a zamýšlejí se nad tím, jaké schopnosti mají lidé oproti strojům a naopak.

Informace o lekci

Dotace a ročníky

45—90 minut, 3.—5. ročníky ZŠ

Pomůcky

Pedagog: vytištěné pracovní listy a prezentaci k promítnutí
Žáci: psací potřeby

Stavební kameny

Lidské smysly, senzory

Co se žáci učí

Lidé vnímají pomocí smyslů, stroje pomocí senzorů.

Proč se to učí

Porozumění tomu, jak vnímají stroje, je důležité pro pochopení navazujícího učiva.

Jak poznáme, že se to naučili

Žáci popíší rozdíly ve vnímání lidí a strojů. Uvedou pozitivní přínosy technologie pro jednotlivce nebo společnost.

Výstupy RVP

Informatika: Digitální technologie
I-9-4-01 popíše, jak funguje počítač po stránce hardwaru i operačního systému; diskutuje o fungování digitálních technologií určujících trendy ve světě

Digitální kompetence

Přínos a vývoj — chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání.

Bloomova taxonomie

Porozumění: Žáci si osvojí rozdíly mezi lidskými smysly a strojovými senzory a jejich funkcemi.
Analýza: Žáci rozebírají a hodnotí, jak technologie napodobují lidské smysly a jak mohou být použity k řešení konkrétních problémů.

Pět velkých myšlenek

1-A-II počítačové senzory
3-A-I lidé vs. stroje
5-D-II využití AI k řešení společenských problémů

Metodický materiál

Verze: 10
Počet zanesených pilotáží: 16
Poslední aktualizace: 01/25

Autorka: Bára Karpíšková
Koncepce: Eva Nečasová
Garanti: Cyril Brom, Zbyněk Filipi, Tomáš Mlynář, Pavel Kordík
Výtvarné zpracování: Jindra Janíček
Jazyková korektura: Marcela Wimmerová