Cílem této práce je nabídnout vyučujícím praktický návod práce se třídou v rozsahu jedné vyučovací hodiny a poskytnout tak studentům osobní zážitek s tvorbou modelu a uvědomění si jeho základních vlastností. Jako objekt modelování si vezmeme didaktickou pomůcku — černou skříňku, kterou si můžeme vyrobit z běžně dostupných materiálů. Tato aktivita je inspirované pracemi německého pedagoga fyziky Horsta Petricha.
45 minut
8. a 9. ročníky ZŠ a SŠ, 45 minut
Prekoncept: Žáci dokáží vysvětlit termín strojové učení.
Pedagog: projekční zařízení, prezentace
Žáci: psací potřeba, pracovní list a černou skříňku do každé skupiny
Modely jsou zjednodušením složitých systémů a jevů a ze své podstaty jsou nepřesné.
Na základě vytvoření modelu porozumí vzniku jeho nepřesností (předpojatosti).
Aplikují metody k prozkoumání neznámého systému, vytvoří model zjednodušující skutečnost a zhodnotí jeho přesnost.
Fyzika:
F-9-1-01 změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa
F-9-6-05 využívá zákona o přímočarém šíření světla ve stejnorodém optickém prostředí a zákona odrazu světla při řešení problémů a úloh
Aplikace: Žáci aplikují různé metody (např. magnet, drát) k prozkoumání černé skříňky.
Hodnocení: Zhodnotí přesnost svého modelu černé skříňky a diskutují, jak by mohl být zlepšen přidáním nových informací nebo metod.
Tvorba: Vytvoří model (zakreslí vnitřní strukturu) černé skříňky.
Bezpečnost a etika
2-A-I Reprezentace (abstrakce)