Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

AI v informatice na 2. stupni a SŠ

Etika v rozhodování inteligentních systémů

Karta 02 z balíčku Etika

Etika v rozhodování inteligentních systémů

Specifikum inteligentních systémů je jejich schopnost autonomně se rozhodovat. Jak ale zajistit, aby se tyto systémy rozhodovali v souladu s lidmi? Co je správné a co není? Žáci analyzují různé scénáře a na jejich základě diskutují o správnosti svých rozhodutí.

Informace o lekci

Dotace

45—90 minut

Ročníky nebo prekoncepty

8. a 9. ročníky ZŠ a SŠ

Pomůcky

Pedagog: projekční zařízení, prezentaci k promítnutí
Žáci: psací pomůcky, pracovní list

Klíčová slova

Etika umělé inteligence, inteligentní systémy

Co se žáci učí

Analyzují konkrétní příklady etických dilemat spojených s rozhodováním systémů umělé inteligence.

Proč se to učí

Na základě porozumění tomu, jak etická rozhodnutí ovlivňují každodenní život a společnost, zodpovědně přistupují k technologiím.

Jak poznáme, že se to naučili

Vysvětlí etická dilemata spojená s rozhodováním systémů umělé inteligence. Navrhují možná řešení a obhájí svá rozhodnutí.

Výstupy RVP — Informatika

Informační systémy:
I-9-3-03 vymezí problém a určí, jak při jeho řešení využije evidenci dat; na základě doporučeného i vlastního návrhu sestaví tabulku pro evidenci dat a nastaví pravidla a postupy pro práci se záznamy v evidenci dat

Bloomova taxonomie

Analýza: Žáci analyzují konkrétní příklady etických dilemat.
Hodnocení: Posoudí správnost svých rozhodnutí.

Digitální kompetence

Přínos a vývoj: chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání

Pět velkých myšlenek

5-A-I Etická umělá inteligence (zájmová diverzita a spravedlivá rozhodnutí)

Metodický materiál

Verze: 02
Počet pilotáží: 02
Poslední aktualizace: 10/24

Autor: Radek Špáta
Metodická konzultantka: Eva Nečasová
Odborní garanti: Pavel Kordík, Tomáš Mlynář
Jazyková korektura: zatím neproběhla