Specifikum inteligentních systémů je jejich schopnost autonomně se rozhodovat. Jak ale zajistit, aby se tyto systémy rozhodovali v souladu s lidmi? Co je správné a co není? Žáci analyzují různé scénáře a na jejich základě diskutují o správnosti svých rozhodutí.
45—90 minut
8. a 9. ročníky ZŠ a SŠ
Pedagog: projekční zařízení, prezentaci k promítnutí
Žáci: psací pomůcky, pracovní list
Etika umělé inteligence, inteligentní systémy
Analyzují konkrétní příklady etických dilemat spojených s rozhodováním systémů umělé inteligence.
Na základě porozumění tomu, jak etická rozhodnutí ovlivňují každodenní život a společnost, zodpovědně přistupují k technologiím.
Vysvětlí etická dilemata spojená s rozhodováním systémů umělé inteligence. Navrhují možná řešení a obhájí svá rozhodnutí.
Informační systémy:
I-9-3-03 vymezí problém a určí, jak při jeho řešení využije evidenci dat; na základě doporučeného i vlastního návrhu sestaví tabulku pro evidenci dat a nastaví pravidla a postupy pro práci se záznamy v evidenci dat
Analýza: Žáci analyzují konkrétní příklady etických dilemat.
Hodnocení: Posoudí správnost svých rozhodnutí.
Přínos a vývoj: chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání
5-A-I Etická umělá inteligence (zájmová diverzita a spravedlivá rozhodnutí)