Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

AI v informatice na 2. stupni a SŠ

Etika vývoje a využití technologií

Karta 01 z balíčku Etika

Etika vývoje a využití technologií

Technologie, které používáme každý den, zásadně ovlivňují náš život, avšak nejsou neutrální. Vytváří a využívají je různí aktéři, z nichž každý má své zájmy a hodnoty, které mohou být (a často jsou) v konfliktu. Cílem této lekce je pomoci žákům porozumět, jak tyto různé pohledy ovlivňují vývoj a využívání technologií, a naučit je kriticky uvažovat o dopadech technologií na jedince i společnost.

Informace o lekci

Dotace

45 minut

Ročníky nebo prekoncepty

od 3. třídy základní školy, střední školy

Pomůcky

Pedagog: projekční zařízení, prezentace k promítnutí
Žáci: psací potřeby, pracovní listy

Klíčová slova

Etika

Co se žáci učí

Různí lidé mají různé hodnoty a zájmy, což hraje podstatnou roli při vývoji a využívání technologií.

Proč se to učí

Kriticky uvažují o dopadech technologií na jedince i společnost.

Jak poznáme, že se to naučili

Žáci identifikují zájmy a hodnoty různých aktérů při vývoji a využívání technologií a na jejich základě vytvoří etickou matici. Analyzují možné konflikty zájmů a reflektují, jak mohou různé perspektivy ovlivnit rozhodování o problému.

Výstupy RVP — Informatika

Data, informace a modelování:
I-9-1-03 vymezí problém a určí, jaké informace bude potřebovat k jeho řešení; situaci modeluje pomocí grafů, případně obdobných schémat; porovná svůj navržený model s jinými modely k řešení stejného problému a vybere vhodnější, svou volbu zdůvodní
Digitální technologie:
I-9-4-05 dokáže usměrnit svoji činnost tak, aby minimalizoval riziko ztráty či zneužití dat

Výstup RVP — Občanská nauka

VO-9-1-08 objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám

Bloomova taxonomie

Porozumění: Žáci identifikují zájmy a hodnoty různých aktérů při vývoji a využívání technologií.
Hodnocení: Reflektují zájmy a hodnoty různých aktérů.
Tvorba: Vytvoří etickou matici.

Digitální kompetence

Přínos a vývoj — chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání

Pět velkých myšlenek

5-A-I zájmová diverzita a spravedlivá rozhodnutí
5-A-II kritéria etického designu
5-A-III tvorba etických systémů
5-C-I dopady AI na různé společenské oblasti

Metodický materiál

Verze: 02
Počet pilotáží: 02
Poslední aktualizace: 10/24

Autor: Radek Špáta
Metodická konzultantka: Eva Nečasová
Odborní garanti: Pavel Kordík, Tomáš Mlynář
Jazyková korektura: zatím neproběhla