Technologie, které používáme každý den, zásadně ovlivňují náš život, avšak nejsou neutrální. Vytváří a využívají je různí aktéři, z nichž každý má své zájmy a hodnoty, které mohou být (a často jsou) v konfliktu. Cílem této lekce je pomoci žákům porozumět, jak tyto různé pohledy ovlivňují vývoj a využívání technologií, a naučit je kriticky uvažovat o dopadech technologií na jedince i společnost.
45 minut
od 3. třídy základní školy, střední školy
Pedagog: projekční zařízení, prezentace k promítnutí
Žáci: psací potřeby, pracovní listy
Etika
Různí lidé mají různé hodnoty a zájmy, což hraje podstatnou roli při vývoji a využívání technologií.
Kriticky uvažují o dopadech technologií na jedince i společnost.
Žáci identifikují zájmy a hodnoty různých aktérů při vývoji a využívání technologií a na jejich základě vytvoří etickou matici. Analyzují možné konflikty zájmů a reflektují, jak mohou různé perspektivy ovlivnit rozhodování o problému.
Data, informace a modelování:
I-9-1-03 vymezí problém a určí, jaké informace bude potřebovat k jeho řešení; situaci modeluje pomocí grafů, případně obdobných schémat; porovná svůj navržený model s jinými modely k řešení stejného problému a vybere vhodnější, svou volbu zdůvodní
Digitální technologie:
I-9-4-05 dokáže usměrnit svoji činnost tak, aby minimalizoval riziko ztráty či zneužití dat
VO-9-1-08 objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám
Porozumění: Žáci identifikují zájmy a hodnoty různých aktérů při vývoji a využívání technologií.
Hodnocení: Reflektují zájmy a hodnoty různých aktérů.
Tvorba: Vytvoří etickou matici.
Přínos a vývoj — chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání
5-A-I zájmová diverzita a spravedlivá rozhodnutí
5-A-II kritéria etického designu
5-A-III tvorba etických systémů
5-C-I dopady AI na různé společenské oblasti