Stroje se mohou, podobně jako lidé, učit z příkladů. Využívají k tomu metodu, která se nazývá strojové učení s učitelem. Zjednodušeně to znamená, že nemusíme strojům dávat přesná zadání, nebo chcete-li postup (algoritmus). Místo toho jim ukážeme příklady, ze kterých se sami naučí vykonávat různé úlohy.
45—90 minut
2. stupeň ZŠ a víceletá gymnázia
Pedagog: Projekční zařízení a prezentace.
Žáci: Počítač, notebook nebo tablet (ale ne s OS Android) pro každého žáka nebo do skupiny a stažené obrázky mimozemšťanů.
Strojové učení s učitelem
Strojové učení s učitelem (pro klasifikační úlohy) je metoda, při níž se program umělé inteligence učí na základě připraveného datasetu rozpoznávat nová data.
Cíl pro balíček karet Strojové učení: Kriticky posoudí rozhodování systémů umělé inteligence.
Natrénují model strojového učení určený k rozpoznávání obrázků.
Data, informace a modelování
I-9-1-04 zhodnotí, zda jsou v modelu všechna data potřebná k řešení problému; vyhledá chybu v modelu a opraví ji
Porozumění: Žáci rozumí, jak strojové učení s učitelem funguje a jaké úkoly může řešit.
Aplikace: Používají Teachable Machine k anotaci a trénování modelu na rozpoznání obrázků.
Analýza: Analyzují, jakým způsobem model identifikuje a klasifikuje obrázky a jaké atributy jsou pro rozhodování klíčové.
Informace a komunikace
3-A-II Podstata učení (hledání vzorů v datech)
3-A-III Podstata učení (trénink modelu)
3-C-I Datové sady (sady příznaků)