Roboti Ju a Pí si pořídí robopejska. Jmenuje se Připomňuf a je vždy k dispozici jako ochotný pomocník. Jenže ne vždy dělá věci, které by měl! Děti se v této lekci učí o tzv. ambientní inteligenci — konceptu, který propojuje internet věcí, tedy chytrá zařízení kolem nás, připojená na internet, s umělou inteligencí. Je to svět, v němž jsou technologie nepostřehnutelnou součástí naší každodennosti. Zamyslíme se s dětmi nad tím, jaká pozitiva a jaké výzvy to s sebou přináší.
45 minut, 3.—5. ročníky ZŠ
Pedagog: projekční zařízení a prezentaci k promítnutí
Žáci: psací potřeby a vytištěné pracovní listy (jeden do skupiny)
Ambientní inteligence
Ambientní inteligence je AI schovaná ve věcech, které používáme každý den. Může být pomocníkem, ale pojí se s ní etické a bezpečnostní otázky.
Na základě porozumění konceptu ambientní inteligence kriticky posuzují fungování systémů umělé inteligence.
Svými slovy vysvětlí pojem ambientní inteligence, uvedou její příklady přínosy. Definují etické a bezpečnostní výzvy.
Informatika:
Data, informace a modelování
I-5-1-01 uvede příklady dat, která ho obklopují a která mu mohou pomoci lépe se rozhodnout; vyslovuje odpovědi na otázky, které se týkají jeho osoby na základě dat
Přínos a vývoj — chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání.
Porozumění: Žáci vysvětlí termín ambientní inteligence.
Tvorba: Vytvoří vlastní návrh zařízení využívající ambientní inteligenci.
5-D-II AI pro společenské dobro (využití AI k řešení společenských problémů)
5-B-I AI a kultura (AI v každodenním životě)
5-A-II Etická umělá inteligence (kritéria etického designu)