Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

AI v informatice na 1. stupni

Roboti mají robopejska

Ambientní inteligence
Lekce 09

Ambientní inteligence

Roboti Ju a Pí si pořídí robopejska. Jmenuje se Připomňuf a je vždy k dispozici jako ochotný pomocník. Jenže ne vždy dělá věci, které by měl! Děti se v této lekci učí o tzv. ambientní inteligenci — konceptu, který propojuje internet věcí, tedy chytrá zařízení kolem nás, připojená na internet, s umělou inteligencí. Je to svět, v němž jsou technologie nepostřehnutelnou součástí naší každodennosti. Zamyslíme se s dětmi nad tím, jaká pozitiva a jaké výzvy to s sebou přináší.

Informace o lekci

Dotace a ročníky

45 minut, 3.—5. ročníky ZŠ

Pomůcky

Pedagog: projekční zařízení a prezentaci k promítnutí
Žáci: psací potřeby a vytištěné pracovní listy (jeden do skupiny)

Klíčová slova

Ambientní inteligence

Co se žáci učí

Ambientní inteligence je AI schovaná ve věcech, které používáme každý den. Může být pomocníkem, ale pojí se s ní etické a bezpečnostní otázky.

Proč se to učí

Na základě porozumění konceptu ambientní inteligence kriticky posuzují fungování systémů umělé inteligence.

Jak poznáme, že se to naučili

Svými slovy vysvětlí pojem ambientní inteligence, uvedou její příklady přínosy. Definují etické a bezpečnostní výzvy.

Výstupy RVP

Informatika:
Data, informace a modelování
I-5-1-01 uvede příklady dat, která ho obklopují a která mu mohou pomoci lépe se rozhodnout; vyslovuje odpovědi na otázky, které se týkají jeho osoby na základě dat

Digitální kompetence

Přínos a vývoj — chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání.

Bloomova taxonomie

Porozumění: Žáci vysvětlí termín ambientní inteligence.
Tvorba: Vytvoří vlastní návrh zařízení využívající ambientní inteligenci.

Pět velkých myšlenek

5-D-II AI pro společenské dobro (využití AI k řešení společenských problémů)
5-B-I AI a kultura (AI v každodenním životě)
5-A-II Etická umělá inteligence (kritéria etického designu)

Metodický materiál

Verze: 02
Počet pilotáží: 02
Poslední aktualizace: 12/2024

Autorka: Bára Karpíšková
Koncepce: Eva Nečasová
Garanti: Tomáš Mlynář, Pavel Kordík
Výtvarné zpracování: Jindra Janíček
Jazyková korektura: zatím neproběhla