Webináře
Jak uchopit AI kurikulum ve výuce
Webináře v sérii Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy slouží pro vysvětlení koncepce AI kurikula a jako podpora k metodickým materiálům.
Koncepce AI kurikula
V úvodním webináři ze sérii AI kurikula srozumitelně představíme jeho koncepci. Popíšeme, z čeho jsme při tvorbě vycházeli a představíme jednotlivé sekce Kurikula. Ukážeme mapu učebního pokroku a propojení s RVP. A prolétneme ukázky vybraných metodických materiálů. Webinářem provedou Eva Nečasová a Ivča Böhmová z NPI.
AI v mediální výchově
Jak uchopit umělou inteligenci v mediální výchově si prakticky ukážeme na druhém webináři. Otevírame témata jako doporučovací systémy na sociálních sítích a jejich vliv na společnost, rozpoznávání emocí z textu, videa a obrázků, proměnu online prostoru do syntetické reality, deepfakes, fake nudes, kyberbezpečnost a další. Webinářem provedou Eva Nečasová a Tom Titěra.
AI v přírodovědných předmětech a matematice
Webinář ze série AI kurikula je určen pedagogům, kteří chtějí do výuky zařadit inovativní přístupy využívající AI. Účastníci se naučí, jak AI pomáhá žákům lépe pochopit přírodní jevy a rozvíjet kritické myšlení. Poskytneme praktické příklady a metodická doporučení, jak začlenit AI do výuky přírodovědných předmětů a matematiky. Webinářem provedou Eva Nečasová a Kačka Čiháková.
AI v humanitních předmětech
Webinář je určen učitelům přírodních věd, kteří chtějí do výuky zařadit inovativní přístupy využívající AI. Účastníci se naučí, jak AI pomáhá žákům lépe pochopit přírodní jevy, zpracovávat data a rozvíjet kritické myšlení. Součástí programu budou praktické ukázky a metodické návody, jak AI efektivně začlenit do výuky. Webinářem provedou Eva Nečasová a Petra Dovhunová.
AI v informatice na 1. stupni ZŠ
Webinář představí ucelený koncept určený pro výuku AI v informatice na 1. stupni. Devět metodických materiálů nabídne lekce s pohádkami a aktivitami s roboty Ju a Pí, kteří chtějí lidem pomáhat, ale často všechno popletou. Děti se díky nim seznámí s klíčovými koncepty dat, strojového učení, předpojatosti, velkých jazykových modelů a ambientní inteligence. Provedou vás Bára Karpíšková a Eva Nečasová.
AI v informatice pro 2. stupeň ZŠ a SŠ
V rámci webináře si ukážeme ucelený vzdělávací koncept AI pro informatiku na 2. stupni ZŠ a SŠ, který je rozdělen do tří úrovní. Doporučené minimum představuje interaktivní příběh William & Meriwether. Pro prohlubování znalostí slouží tzv. karty – metodické materiály pokrývající klíčové koncepty umělé inteligence. Pro ještě podrobnější porozumění strojovému učení je k dispozici projektová učebnice Strojové učení pro děti. Webinářem provedou Eva Nečasová a Radek Špáta.
Umělá inteligence v projektové výuce
Projektové metodiky nabízejí návody, jak využít generativní AI ke zlepšení života ve škole. V tomto webináři si ukážeme, jak projekty připravit a realizovat v praxi. Vyzkoušíme práci s chatboty, pracovními listy „Chatboti ve škole“, hackathonem na tvorbu AI asistentů i aplikací Canva. Webinářem provedou Eva Nečasová a Bára Karpíšková.
Využití chatbotů ve formativním hodnocení
Tato metodika je univerzálním návodem pro využití generativní umělé inteligence (GenAI) — konkrétně chatovacích aplikací — pro zjednodušení procesu formativního hodnocení. Zahrnuje postupy a nástroje pro generování výukových cílů, kritérií hodnocení, jejich gradace a v neposlední řadě také vytváření slovního hodnocení a zpětné vazby pro žáky.
Digitální blízkost — Kdo je Sára
Tématem tohoto webináře je vytváření emocionálních pout k chatbotům a je založen na metodice, kterou žáky provede Sarinkaaaa3101, fiktivní teenagerka vytvořená generativní umělou inteligencí. Cílem aktivity je naučit žáky rozumět rozdílům ve vztazích člověk↔člověk a člověk→AI a také porozumět, že zdánlivě empatické odpovědi chatbota jsou iluzorní.
Syntetická nahota — Kdo je Sára
Někdy stačí málo, aby přišla myšlenka na pomstu. Co dovedlo 15letého kluka s přezdívkou Sima_x k tomu, aby přes Deep Nudes aplikaci svlékl na fotografii Sáru? A co se dělo dál? Kdo fotku šířil a kdo ten čin odsoudil? Třetí metodika AI kurikula pro wellbeing se zaměřuje na téma kyberšikany na platformě WhatsApp s využitím generativní umělé inteligence a tento webinář je jejím podpůrným materiálem.