Schopnost usuzování nebo chcete-li „porozumění“ chatbotů určitým problémům se neustále zvyšuje a lze předpokládat, že tento trend bude pokračovat i do budoucna. Proto je dobré se prakticky zaměřit na jejich využití. A právě o tom je tato lekce. Stejně jako v předchozí kartě (Velká data) využijeme Google Trends jako zdroj dat a ta necháme interpretovat pomocí různých chatbotů. Jejich výstup poté kriticky posoudíme a ověříme.
45—90 minut
8. a 9. ročníky ZŠ a SŠ
Pedagog: Projekční zařízení, prezentace k promítnutí
Žáci: digitální zařízení pro žáka nebo do dvojice.
Interpretace dat
Data mohou být interpretována také pomocí chatbota.
Rozvíjí kritické myšlení a schopnost analýzy a interpretace jevů.
Pomocí chatbota interpretují data z aplikace Google Trends.
Strojovou interpretaci kriticky posoudí a ověří.
Informatika:
I-9-1-01 získá z dat informace, interpretuje data, odhaluje chyby v cizích interpretacích dat
Porozumění: Žáci porovnávají a interpretují grafické vyjádření na základě velkých dat.
Analýza: Žáci analyzují vizualizace velkých dat.
Hodnocení: Kriticky posuzuje strojovou interpretaci dat.
Informace a komunikace: získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
Využití a zapojení: charakterizuje digitální zdroje, které využívá ve svém vzdělávání; k učení využívá i osobní digitální zařízení
3-A-II Podstata učení (hledání vzorů v datech)