Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

AI v informatice na 2. stupni a SŠ

Interpretace dat pomocí chatbotů

Karta 02 z balíčku Data

Google Trends a chatboti

Schopnost usuzování nebo chcete-li „porozumění“ chatbotů určitým problémům se neustále zvyšuje a lze předpokládat, že tento trend bude pokračovat i do budoucna. Proto je dobré se prakticky zaměřit na jejich využití. A právě o tom je tato lekce. Stejně jako v předchozí kartě (Velká data) využijeme Google Trends jako zdroj dat a ta necháme interpretovat pomocí různých chatbotů. Jejich výstup poté kriticky posoudíme a ověříme.

Informace o lekci

Dotace

45—90 minut

Ročníky nebo prekoncepty

8. a 9. ročníky ZŠ a SŠ

Pomůcky

Pedagog: Projekční zařízení, prezentace k promítnutí
Žáci: digitální zařízení pro žáka nebo do dvojice.

Klíčová slova

Interpretace dat

Co se žáci učí

Data mohou být interpretována také pomocí chatbota.

Proč se to učí

Rozvíjí kritické myšlení a schopnost analýzy a interpretace jevů.

Jak poznáme, že se to naučili

Pomocí chatbota interpretují data z aplikace Google Trends.
Strojovou interpretaci kriticky posoudí a ověří.

Výstupy RVP

Informatika:
I-9-1-01 získá z dat informace, interpretuje data, odhaluje chyby v cizích interpretacích dat

Bloomova taxonomie

Porozumění: Žáci porovnávají a interpretují grafické vyjádření na základě velkých dat.
Analýza: Žáci analyzují vizualizace velkých dat.
Hodnocení: Kriticky posuzuje strojovou interpretaci dat.

Digitální kompetence

Informace a komunikace: získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
Využití a zapojení: charakterizuje digitální zdroje, které využívá ve svém vzdělávání; k učení využívá i osobní digitální zařízení

Pět velkých myšlenek

3-A-II Podstata učení (hledání vzorů v datech)

Metodický materiál

Verze: 02
Počet pilotáží: 02
Poslední aktualizace: 09/24

Autor: Radek Špáta
Metodická konzultantka: Eva Nečasová
Odborní garanti: Tomáš Mlynář, Pavel Kordík
Jazyková korektura: zatím neproběhla