William & Meriwether je interaktivní příběh pro pochopení základů umělé inteligence a strojového učení. Doporučujeme ho využít jako úvod do oblasti AI ve třídách. Příběh byl testován na 650 dětech ve 4.—9. třídách, nicméně pedagogům doporučujeme provádět ho se staršími dětmi — od 6. ročníků ZŠ (mezi dětmi nejsou takové rozdíly v dovednostech).
3×45 minut
6.—9. ročníky ZŠ
Pedagog: Pracovní listy, projekční zařízení
Žáci: Počítač nebo notebook či tablet (ale ne s OS Android)
1) Žáci a žákyně uvedou konkrétní příklady dat.
2) Popíší zařízení, která slouží k jejich sběru.
3) Definují pojem strojové učení s učitelem.
4) Vysvětlí pojem předpojatost.
I-9-1-01 získá z dat informace, interpretuje data, odhaluje chyby v cizích interpretacích dat
I-9-1-02 navrhuje a porovnává různé způsoby kódování dat s cílem jejich uložení a přenosu
I-9-4-01 diskutuje o fungování digitálních technologií určujících trendy ve světě
Porozumění: Žáci vysvětlují pojmy data, dataset, předpojatost, fungování Lidaru a GPS.
Aplikace Natrénují druhý model strojového učení v aplikaci Teachable Machine.
Analýza: Analyzují data v kontextu předojatosti.
Identifikují konkrétní příklady využití strojového učení v reálném světě.
Hodnocení: Posoudí etické aspekty předpojatosti. Porovnávají různé přístupy ke kódování dat s cílem jejich optimálního uložení a přenosu.
ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby;
využívá je při učení i při zapojení se do života školy a do společnosti;
chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi