Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

AI a rozvoj digitální komptence

Chemie 01

Hádej chemické prvky!

Hádej chemické prvky!

V této lekci žáci využívají chatboty pro opakování a získávání nových znalostí o vlastnostech prvků z periodické soustavy. Zároveň jsou chatboti připraveni nabídnout ke každému prvku informace, které žáci ověřují ze spolehlivých zdrojů. Lekce rozvíjí u žáků dovednost čtení s porozuměním a kritické myšlení. Klade důraz na ověřování informací, které chatbot vygeneruje.

Informace o lekci

Dotace

45 minut

Ročníky nebo prekoncepty

8. a 9. ročníky ZŠ

Pomůcky

Pedagog: projekční zařízení, prezentace k promítnutí
Žáci: pracovní list, psací potřeby, učebnice chemie, periodická soustava prvků

Co se žáci učí

Chemické prvky mají určité vlastnosti a využití.
Chatboti mohou být pomocníkem při práci i učení, ale občas generují nesprávné informace.

Proč se to učí

Osvojují si metody a strategie pro efektivní a smysluplné učení, kriticky posuzují a hodnotí strojové výstupy.

Jak poznáme, že se to naučili

Analyzují funkčnost chatbotů, porovnávají jejich výstupy a kriticky posoudí správnost poskytovaných informací.

Výstupy RVP

Informatika: Data, informace a modelování
I-9-1-01 získá z dat informace, interpretuje data, odhaluje chyby v cizích interpretacích dat

Chemie:
CH-9-3-01 používá pojmy atom a molekula, prvek a sloučenina ve správných souvislostech.
CH-9-3-02 orientuje se v periodické soustavě chemických prvků, rozpozná vybrané kovy a nekovy a usuzuje na jejich možné vlastnosti.

Bloomova taxonomie

Zapamatování: Žáci si procvičují a upevňují znalosti chemických prvků a základních pojmů souvisejících s chemickými vlastnostmi.
Analýza: Analyzují kvalitu výstupu chatbota a rozlišují mezi pravdivými a nepravdivými informacemi.
Hodnocení: Hodnotí relevanci a přesnost informací poskytnutých chatbotem a diskutují o jejich smysluplnosti.

Digitální kompetence

Využití a zapojení
Informace a komunikace

Pět velkých myšlenek

5-B-I AI a kultura (AI v každodenním životě)

Metodický materiál

Verze: 04
Počet pilotáží: 02
Poslední aktualizace: 01/25

Autor: Kačka Čiháková
Metodická konzultant/ka: Eva Nečasová
Metodická garantka: Hana Mahnelová
Odborní garanti: Tomáš Mlynář, Pavel Kordík
Jazyková korektura: Marcela Wimmerová