Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

AI v informatice na 1. stupni

Roboti s hlavou v oblacích

Data a cloud
Lekce 04

Data a cloud

Ju a Pí se někdy zasní s hlavou v oblacích a pak vidí spousty nečekaných věcí, ze kterých se mohou učit. My lidé jim říkáme data. Mohou být ve formě obrázků, textů, videí, audia nebo dokonce 3D objektů. Často jsou tato data uložena v tzv. cloudu.

Jak lekce probíhá

Lekce začíná příběhem o robotech Ju a Pí, kteří se připojí k cloudu a najednou mají přístup k obrovskému množství dat. Děti se zamýšlejí nad tím, co jsou data, kde se nacházejí a v jaké formě mohou existovat. Učitel vede diskuzi o různých typech dat, jako jsou texty, obrázky, videa, zvuky nebo 3D objekty, a žáci vymýšlejí, jak by mohla vypadat data popisující různé věci kolem nich. V praktické aktivitě děti pracují se slovy, která mají více významů, a pro každý význam vytvářejí „datové portfolio“ obsahující textový popis, obrázek, vlastnosti a zvuky. Diskutují o tom, jak mohou být data různorodá a jak s nimi pracují roboti i umělá inteligence. Lekce končí shrnutím poznatků a reflexí, kde si děti uvědomují význam cloudu a to, jak důležitá jsou data pro učení strojů i lidské rozhodování.

Informace o lekci

Dotace a ročníky

45—90 minut, 3.—5. ročníky ZŠ

Pomůcky

Pedagog: vytištěný pracovní list a prezentaci k promítnutí
Žáci: psací potřeby

Stavební kameny

Data, cloud

Co se žáci učí

Cloud je místo na internetu, kam můžeme ukládat věci, jako jsou obrázky, videa a dokumenty, místo toho, abychom je měli jenom ve svém počítači nebo telefonu.

Proč se to učí

Na základě znalosti typů dat a způsobu jejich sdílení ovládají digitální zařízení přiměřeně svému věku.

Jak poznáme, že se to naučili

Vyjmenují typy dat a svými slovy vysvětlí pojem cloud.

Výstupy RVP

Data, informace a modelování
I-5-1-01 uvede příklady dat, která ho obklopují a která mu mohou pomoci lépe se rozhodnout; vyslovuje odpovědi na základě dat

Digitální kompetence

Informace a komunikace — získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu

Bloomova taxonomie

Porozumění: Žáci vysvětlí pojem cloud a popisují různé typy dat, čímž demonstrují pochopení základních konceptů spojených s daty.
Aplikace: Žáci prakticky aplikují své znalosti o datech tím, že shromažďují a vytvářejí příklady dat ve dvou formách na základě vybraného slova.
Analýza: Žáci analyzují různé formy dat spojené s vybraným slovem, aby identifikovali jejich charakteristiky a souvislosti mezi nimi.

Digitální kompetence

3-C-II datové sady (velké datové sady)
3-A-II přirozený jazyk (mnohoznačnost jazyka)

Metodický materiál

Verze: 06
Počet pilotáží: 03
Poslední aktualizace: 01/25

Autorka: Bára Karpíšková
Koncepce: Eva Nečasová
Garanti: Cyril Brom, Zbyněk Filipi, Tomáš Mlynář, Pavel Kordík
Výtvarné zpracování: Jindra Janíček
Jazyková korektura: Marcela Wimmerová