Ju a Pí se někdy zasní s hlavou v oblacích a pak vidí spousty nečekaných věcí, ze kterých se mohou učit. My lidé jim říkáme data. Mohou být ve formě obrázků, textů, videí, audia nebo dokonce 3D objektů. Často jsou tato data uložena v tzv. cloudu.
Lekce začíná příběhem o robotech Ju a Pí, kteří se připojí k cloudu a najednou mají přístup k obrovskému množství dat. Děti se zamýšlejí nad tím, co jsou data, kde se nacházejí a v jaké formě mohou existovat. Učitel vede diskuzi o různých typech dat, jako jsou texty, obrázky, videa, zvuky nebo 3D objekty, a žáci vymýšlejí, jak by mohla vypadat data popisující různé věci kolem nich. V praktické aktivitě děti pracují se slovy, která mají více významů, a pro každý význam vytvářejí „datové portfolio“ obsahující textový popis, obrázek, vlastnosti a zvuky. Diskutují o tom, jak mohou být data různorodá a jak s nimi pracují roboti i umělá inteligence. Lekce končí shrnutím poznatků a reflexí, kde si děti uvědomují význam cloudu a to, jak důležitá jsou data pro učení strojů i lidské rozhodování.
45—90 minut, 3.—5. ročníky ZŠ
Pedagog: vytištěný pracovní list a prezentaci k promítnutí
Žáci: psací potřeby
Data, cloud
Cloud je místo na internetu, kam můžeme ukládat věci, jako jsou obrázky, videa a dokumenty, místo toho, abychom je měli jenom ve svém počítači nebo telefonu.
Na základě znalosti typů dat a způsobu jejich sdílení ovládají digitální zařízení přiměřeně svému věku.
Vyjmenují typy dat a svými slovy vysvětlí pojem cloud.
Data, informace a modelování
I-5-1-01 uvede příklady dat, která ho obklopují a která mu mohou pomoci lépe se rozhodnout; vyslovuje odpovědi na základě dat
Informace a komunikace — získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
Porozumění: Žáci vysvětlí pojem cloud a popisují různé typy dat, čímž demonstrují pochopení základních konceptů spojených s daty.
Aplikace: Žáci prakticky aplikují své znalosti o datech tím, že shromažďují a vytvářejí příklady dat ve dvou formách na základě vybraného slova.
Analýza: Žáci analyzují různé formy dat spojené s vybraným slovem, aby identifikovali jejich charakteristiky a souvislosti mezi nimi.
3-C-II datové sady (velké datové sady)
3-A-II přirozený jazyk (mnohoznačnost jazyka)