Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

AI v informatice na 1. stupni

Roboti si čistí zuby

Algoritmus a strojové učení
Lekce 03

Algoritmus a strojové učení

Roboti by si rádi vyčistili své plechové zuby, ale moc nevědí, jak na to. Pojďme je to naučit! Nejdřív jim ukážeme přesný postup (algoritmus) a pak také hodně příkladů, z nichž se to naučí sami (strojové učení).

Informace o lekci

Lekce začíná úvodním příběhem, ve kterém se roboti Ju a Pí rozhodnou naučit si čistit zuby, ale brzy zjistí, že jim chybí přesný postup. Učitel vede diskuzi o tom, jak lidé vykonávají každodenní úkoly, a jak bychom je mohli popsat tak, aby jim rozuměl robot. Žáci se následně pokoušejí vytvořit algoritmus pro čištění zubů – popisují jednotlivé kroky, které robot musí provést. Při testování algoritmu si děti uvědomují, že některé pokyny mohou být příliš vágní nebo nesprávně interpretovány. Poté je žákům představen koncept strojového učení – místo přesného popisu kroků roboti sledují příklady lidí a učí se z nich. Ve skupinové aktivitě děti zkoumají, kdy je vhodnější použít algoritmus a kdy strojové učení. Nakonec žáci diskutují o dalších příkladech využití strojového učení v reálném životě a lekce končí shrnutím poznatků a reflexí.

Informace o lekci

Dotace a ročníky

45—90 minut, 3.—5. ročníky ZŠ

Pomůcky

Pedagog: prezentaci k promítnutí, vystříhané obrázky (můžete zalaminovat) z tisknutelného listu (stačí pouze jednou). Případně můžete přinést skutečný kartáček a pastu a nepoužívat papírové makety.
Žáci: psací potřeby, pracovní listy

Stavební kameny

Algoritmus, strojové učení

Co se žáci učí

Místo toho, abychom strojům přesně popisovali nějaký postup (algoritmus), ukážeme jim příklady, ze kterých se samy naučí, jak vykonávat konkrétní úlohy (strojové učení).

Proč se to učí

Na základě porozumění rozdílům mezi algoritmickým přístupem a strojovým učením určí, jaký přístup je vhodnější pro dané úlohy.

Jak poznáme, že se to naučili

Vysvětlí rozdíly mezi pojmy algoritmus a strojové učení.

Výstupy RVP

Informatika: Algoritmizace a programování
I-5-2-01 sestavuje a testuje symbolické zápisy postupů
I-5-2-04 ověří správnost jím navrženého postupu či programu, najde a opraví v něm případnou chybu

Digitální kompetence

Informace a komunikace — získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu

Bloomova taxonomie

Analýza: Žáci rozkládají problém (čištění zubů) na jednotlivé kroky, identifikují chyby v algoritmech a navrhují zlepšení.
Aplikace: Žáci prakticky používají své znalosti při sestavování algoritmu pro čištění zubů roboty.
Tvorba: Žáci tvoří vlastní algoritmus a navrhují kreativní řešení na základě zadaného problému.

Pět velkých myšlenek

3-A-I lidé vs. stroje

Metodický materiál

Verze: 08
Počet pilotáží: 07
Poslední aktualizace: 01/25

Autorka: Bára Karpíšková
Koncepce: Eva Nečasová
Garanti: Cyril Brom, Zbyněk Filipi, Tomáš Mlynář, Pavel Kordík
Výtvarné zpracování: Jindra Janíček
Jazyková korektura: Marcela Wimmerová