Roboti by si rádi vyčistili své plechové zuby, ale moc nevědí, jak na to. Pojďme je to naučit! Nejdřív jim ukážeme přesný postup (algoritmus) a pak také hodně příkladů, z nichž se to naučí sami (strojové učení).
Lekce začíná úvodním příběhem, ve kterém se roboti Ju a Pí rozhodnou naučit si čistit zuby, ale brzy zjistí, že jim chybí přesný postup. Učitel vede diskuzi o tom, jak lidé vykonávají každodenní úkoly, a jak bychom je mohli popsat tak, aby jim rozuměl robot. Žáci se následně pokoušejí vytvořit algoritmus pro čištění zubů – popisují jednotlivé kroky, které robot musí provést. Při testování algoritmu si děti uvědomují, že některé pokyny mohou být příliš vágní nebo nesprávně interpretovány. Poté je žákům představen koncept strojového učení – místo přesného popisu kroků roboti sledují příklady lidí a učí se z nich. Ve skupinové aktivitě děti zkoumají, kdy je vhodnější použít algoritmus a kdy strojové učení. Nakonec žáci diskutují o dalších příkladech využití strojového učení v reálném životě a lekce končí shrnutím poznatků a reflexí.
45—90 minut, 3.—5. ročníky ZŠ
Pedagog: prezentaci k promítnutí, vystříhané obrázky (můžete zalaminovat) z tisknutelného listu (stačí pouze jednou). Případně můžete přinést skutečný kartáček a pastu a nepoužívat papírové makety.
Žáci: psací potřeby, pracovní listy
Algoritmus, strojové učení
Místo toho, abychom strojům přesně popisovali nějaký postup (algoritmus), ukážeme jim příklady, ze kterých se samy naučí, jak vykonávat konkrétní úlohy (strojové učení).
Na základě porozumění rozdílům mezi algoritmickým přístupem a strojovým učením určí, jaký přístup je vhodnější pro dané úlohy.
Vysvětlí rozdíly mezi pojmy algoritmus a strojové učení.
Informatika: Algoritmizace a programování
I-5-2-01 sestavuje a testuje symbolické zápisy postupů
I-5-2-04 ověří správnost jím navrženého postupu či programu, najde a opraví v něm případnou chybu
Informace a komunikace — získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
Analýza: Žáci rozkládají problém (čištění zubů) na jednotlivé kroky, identifikují chyby v algoritmech a navrhují zlepšení.
Aplikace: Žáci prakticky používají své znalosti při sestavování algoritmu pro čištění zubů roboty.
Tvorba: Žáci tvoří vlastní algoritmus a navrhují kreativní řešení na základě zadaného problému.
3-A-I lidé vs. stroje