AI na druhém stupni v informatice
Ucelený vzdělávací koncept AI pro informatiku na 2. stupni ZŠ a SŠ je rozdělen na tři úrovně. Doporučené minimum je interaktivní příběh William & Meriwether. Skrze něj žáci a žákyně získají základní přehled v oblastech data, zařízení, strojového učení a předpojatost.
K prohlubování a rozšiřování získaných znalostí slouží tzv. karty. Každá karta reprezentuje jeden zásadní koncept umělé inteligence a je součástí balíčku s další kartami. Karty v balíčku na sebe navazují a je dobré tedy projít lineárně všemi aktivitami, které balíček nabízí.
Pro hlubší pochopení oblasti strojového učení existuje projektová učebnice Strojové učení pro děti.
Základem toho, jak vysvětlujeme teoretický koncept AI a strojového učení, jsou rozdíly mezi algoritmickým přístupem a strojovým učením. Ty shrnuje tabulka, která vychází z výzkumu Matti Tedreho a Henriikky Vartiainen:
Přístup založený na algoritmech
Formalizace problému
Návrh řešení v podobě algoritmu
Implementace řešení krok za krokem
Kompilace a spuštění a testování programu
Přístup založený na strojovém učení
Popis problému a sběr dat
Čištění, úprava a anotace dat
Trénování modelu strojového učení
Testování modelu a jeho případná úprava (také datasetu)
William & Meriwether
Doporučeným vstupem do problematiky umělé inteligence v informatice je mnohokrát testovaný interaktivní příběh William & Meriwether. Hravou formou směřuje ke 4 vzdělávacím cílům:
1) Žáci a žákyně uvedou konkrétní příklady dat.
2) Popíší zařízení, která slouží k jejich sběru.
3) Definují pojem strojové učení s učitelem.
4) Vysvětlí pojem předpojatost.
Dotace: 3×45 minut
Cílová skupina: 6. ročníky a výše
Metodiky: 1. hodina, 2. hodina, 3. hodina
Webinář: Učíme online
Příběh je připraven ke hraní. Před hodinou je nutné projít si metodické materiály a vytisknout pracovní listy.
Karty
Na kartách stále pracujeme a zatím nejsou k dispozici všechny materiály. Budou vzdělávat v oblasti AI v informatice a lze je využít velice jednoduše ve třídách. Každá karta reprezentuje jeden zásadní koncept umělé inteligence a je součástí balíčku s další kartami. Karty v balíčku na sebe navazují a je dobré tedy projít lineárně všemi aktivitami, které balíček nabízí.
Balíček Data (4×45 minut)
Balíček Strojové učení (4×45 minut)
Balíček Etika (2×45 minut)
Učebnice Strojové učení pro děti
Praktická, projektově založená učebnice, která dětem pomůže porozumět, co to je a jak funguje strojové učení. Obsahuje 13 projektů, v nichž si děti natrénují modely strojového učení a rovnou si vyzkouší jejich využití na programovací platformě Scratch.
Učebnice slouží dětem od 12 let a využívá stejnojmenné prostředí Machine Learning for Kids, které je bezplatné.
Učebnici koupíte ve většině knihkupectví v ČR a některých knihkupectvích v SR. Objednat ji můžete také v e-shopu AI dětem za cenu 420 Kč. Školy a knihovny mají slevu 25 %.