Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy

AI v informatice na 1. stupni

Roboti na výstavě koček

Učení se z příkladů
Lekce 05

Učení se z příkladů

Ju a Pí se ocitli na výstavě koček a byli celí paf! Tolik plemen, zbarvení a velikostí! Jak mají pak poznat kočku, když je každá jiná? Aby se totiž roboti naučili dobře rozpoznávat kočky, musí jich vidět opravdu hodně. Uvidíme, jak v tom budou dobří a koho si nakonec odnesou z výstavy domů.

Informace o lekci

Dotace a ročníky

45—90 minut, 3.—5. ročníky ZŠ

Pomůcky

Pedagog: prezentaci k promítnutí
Žáci: psací potřeby, případně vytištěné pracovní listy

Klíčová slova

Strojové učení s učitelem (učení se z příkladů)

Co se žáci učí

Počítače se mohou učit rozpoznávat různé věci na základě příkladů, které jim připravili lidé.

Proč se to učí

Porozumění principu strojového učení s učitelem je důležitým dílkem v mozaice strojového učení.

Jak poznáme, že se to naučili

Svými slovy vysvětlí, jak se počítače učí na základě příkladů a jaké příklady k tomu potřebují.

Výstupy RVP

Informatika:
Informační systémy: I-5-3-01 v systémech, které ho obklopují, rozezná jednotlivé prvky a vztahy mezi nimi

Digitální kompetence

Přínos a vývoj — chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání.

Bloomova taxonomie

Zapamatování: Žáci si vybavují a identifikují klíčové charakteristiky objektů.
Porozumění: Žáci porovnávají a třídí objekty podle stanovených kritérií.
Analýza: Žáci rozlišují situace, kdy může dojít k chybám v rozpoznávání, a hledají příčiny těchto chyb.

Pět velkých myšlenek

1-B-I vnímání vs. zpracování
1-C-I doménové znalosti a jejich druhy
3-A-I lidé vs. stroje

Metodický materiál

Verze: 03
Počet pilotáží: 04
Poslední aktualizace: 01/25

Autorka: Bára Karpíšková
Koncepce: Eva Nečasová
Garanti: Cyril Brom, Zbyněk Fillipi, Tomáš Mlynář, Pavel Kordík
Výtvarné zpracování: Jindra Janíček
Jazyková korektura: Marcela Wimmerová